Daten Relaties

Bindings- of verlatingsangst, heb jij er ook last van?

datingapp Plekk, hot or not, daten, verlatingsangst, bindingsangst
Geschreven door Redactie

Hoe gedraag jij je als je gevoelens voor iemand begint te krijgen en die persoon dan even niks van zich laat horen? Levert dat een angstgevoel bij je op? Misschien ben je bang om afgewezen of verlaten te worden en zorgt dat voor paniek? Als dat je bekend in de oren klinkt heb je misschien last van verlatingsangst.

“Ze reageert door hem te straffen, als een gekwetst kind: ze beantwoordt zijn telefoontjes niet of vermijdt hem helemaal”
Hetkan ook zijn dat iemand te dichtbij je komt op liefdesgebied. Geeft je dat een verstikkend gevoel? Probeer je die persoon op afstand te houden? Zo ja, dan heb je misschien last van bindingsangst.

Ditheeft te maken met je ‘hechtingsstijl’. Veel experts beweren dat we op ons vijfde jaar al een hechtingsstijl hebben ontwikkeld. En het tiende levensjaar wordt als kritiek jaar genoemd. Hechting is de duurzame affectieve relatie tussen een kind en de ouder(s). De hechtingsstijl bepaalt hoe we relaties aangaan en hoe we ons aan andere mensen hechten tijdens ons volwassen leven.

Erzijn twee basisstijlen: veilige en onveilige hechting. Veilig gehechte mensen zullen in perioden van stress de nabijheid zoeken van personen aan wie ze zijn gehecht. In een onbekende situatie zijn zulke personen de uitvalsbasis waarvandaan zij de omgeving verkennen. Onveilige hechting kan bindingsangst inhouden, maar ook verlatingsangst.

Mensenmet bindingsangst hebben het idee dat al op jonge leeftijd niet aan hun behoefte aan liefde en aandacht kon worden voldaan. Daarom sluiten ze zich af van emotionele intimiteit om te vermijden dat ze afhankelijk van anderen worden. Ze worden fel onafhankelijk en zijn onbewust bang om gekwetst te worden wanneer ze iemand te dichtbij laten komen. Dat zou dan op een teleurstelling uitlopen. Voor hen staat intimiteit gelijk aan het verlies van hun onafhankelijkheid, wat vaak resulteert in een sterke wens om zich terug te trekken in hun eigen ‘holletje’.

Mensenmet verlatingsangst hebben in hun jeugd waarschijnlijk te maken gehad met inconsequente zorg. Hun grootste angst is afwijzing en ze maken zich zorgen of hun partner wel net zoveel van hen houdt als zijzelf. Ze reageren met protestgedrag, dat destructief kan zijn voor de relatie. Bijvoorbeeld: een vrouw hoort de hele dag niks van haar vriend. Ze reageert door hem te straffen, als een gekwetst kind: ze beantwoordt zijn telefoontjes niet of vermijdt hem helemaal. Of ze wordt razend en bestookt hem juist met telefoontjes, smsjes of appjes. Deze reactie zit diepgeworteld in haar onderbewuste, ze reageert op de automatische piloot.

Wistje dat ‘Opposites attract’ vaak het geval is als de één verlatingsangst heeft en de ander bindingsangst? Deze mensen voelen zich vaak sterk tot elkaar aangetrokken. Maar pas ermee op, want als je in zo’n relatie zit vergroot het alleen maar je eigen angsten. Het werkt dus averechts.

“Heb je zelf één van beide angsten, dan is daten met iemand die veilig gehecht is de beste optie”
Maarwat betekent dit alles nou voor jouw relaties? Als je bindings- of verlatingsangst hebt is het doel om zekerder te worden van de manier waarop je met iemand een band aangaat. Het ingesleten gevoel van zowel mensen met bindingsangst als met verlatingsangst is de angst voor een gebrek aan veiligheid.

Eerstmoet je natuurlijk weten wat je hechtingsstijl is. Je kunt daarvoor deze Engelstalige test doen. Hierbij staat ‘secure’ voor veilige hechting, ‘anxiety’ voor verlatingsangst en ‘avoidance’ voor bindingsangst. Ga ook bij jezelf na welk gedrag van een voormalige / je huidige partner het bloed onder je nagels vandaan haalt of op welke momenten je je zorgen maakt over jullie relatie. En wat doe je als reactie daarop? Als je weet wanneer je destructief gedrag vertoont en je herkent dat het oude gewoontes zijn die nog uit je jeugd stammen, dan kun je een begin maken met het veranderen van je reacties naar een gezonder antwoord op de situatie. Je kunt nieuwe, positieve gewoontes creëren door ze vaak te herhalen. Hoe meer je ze herhaalt, hoe meer ze blijven hangen en een tweede natuur worden.

Wegeven je een voorbeeld hoe je met beide angstvormen om kunt gaan: op het moment dat je merkt dat je angst de kop opsteekt merk je dat je zenuwstelsel in de hoogste staat van paraatheid verkeert. Dan moet je eerst zien te kalmeren en jezelf geruststellen. Je kunt gaan mediteren. Daarnaast kunt je jezelf ook voorstellen als klein meisje. Stel je de ideale situatie voor als je niet zo’n geweldige jeugd hebt gehad. Fantaseer dat je nu een klein meisje bent met een familie die je alle liefde, veiligheid en aandacht geeft waar je behoefte aan hebt. Probeer dat fijne gevoel vast te houden. Vervolgens helpt het om ook enkele lichamelijke oefeningen te doen. Bijvoorbeeld een aantal push-ups of even touwtje springen. Dat kan ook goed werken om je brein weer uit de negatieve gedachtespiraal te halen. Beide oefeningen dwingen jezelf om in het heden te zijn. Daarnaast is het ook belangrijk om niet alle handelingen en reacties persoonlijk op te vatten en niet elk ‘teken’ op te vatten als afwijzing of desinteresse. Probeer objectief te blijven!

Gaook eens na op wat voor types je normaal gesproken valt. Heb je zelf één van beide angsten, dan is daten met iemand die veilig gehecht is en geen bindings- of verlatingsangst heeft, de beste optie. Het maakt je gezonder. Daten met iemand met de tegenovergestelde angst zal je eigen hechtingsstoornis alleen maar verergeren.

Alsje af wilt van de emotionele achtbaan waarin je in vorige relaties zat, dan is kennis van je eigen hechtingsstijl en die van je ex-partners heel belangrijk. Gebruik die kennis en leer ervan!

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X