Geluk Gezondheid

10 keer mindful de dag doorkomen!

meditatie mindful mindfulness rust gezond bewust Plekk datingapp
Geschreven door Redactie

Iedereen kent het begrip: ‘mindfulness’. Maar ben jij eigenlijk mindful? En wat is het ook alweer?

Je zou mindfulness kunnen zien als het tegenovergestelde van de ‘automatische piloot’. Ons leven is vaak gehaast en alles moet snel. Daardoor doe je veel dingen zonder je er bewust van te zijn en geniet je niet echt van alledaagse activiteiten.

Als je dingen mindful doet, probeer je je er juist weer bewust van te zijn. Dat kan fysiek zijn, zoals iets voelen of proeven. Maar het kan ook mentaal zijn, zoals het herkennen van bepaalde gevoelens of emoties. Je staat open voor de dingen zoals ze zijn en op je af komen, het enige wat je doet is dus ervaren. En daarbij probeer je niet te oordelen.

Het doet je misschien denken aan een vorm van meditatie. En dat is het eigenlijk ook. Je richt je immers op het hier en nu. Daardoor komen je lichaam en geest even tot rust. Het leuke van mindfulness is dat je het de hele dag door kunt beoefenen en dat het eigenlijk geen extra tijd hoeft te kosten. Vind je mediteren te zweverig of heb je er geen tijd voor, probeer dan je dag eens mindful door te komen. Je kunt klein en eenvoudig beginnen! We verzamelden 10 leuke oefeningen om door de dag heen mindful te zijn.

1. Snack

Tijd voor een snack? Probeer je eens af te sluiten van de omgeving en al je zintuigen te gebruiken om te genieten van de snack. Hoe kleurrijk ziet het eruit, wat hoor je als je erin bijt, hoe is de textuur van je snack, wat ruik je precies en natuurlijk welke smaken kun je herkennen?

2. Uit het raam turen

Lekker, even een paar seconden wegdromen, en het mag gewoon! Kijk eens door het raam, wat zie je? Niks bijzonders? Dat is het beste! Kijk gewoon naar hoe de bladeren bewegen in de wind, zie een wolk voorbij drijven of observeer een vogel. Voor je het weet ben je even helemaal weg van waar je mee bezig was!

3. Magnetronpauze

Iedereen staat dagelijks wel een half minuutje te wachten op de magnetron, of bij een pannetje water, te wachten tot het kookt. Gebruik die tijd! Adem langzaam in en vooral langzaam uit. In elke meditatievorm is ademhaling cruciaal. Probeer te voelen wat er met je gebeurt als je heel langzaam en diep ademt: wat voel je in je buik, in je longen, je schouders en bijvoorbeeld je neusgaten? Als je dit goed doet, vóel je de extra zuurstof je lichaam doortrekken!

4. Luisteren

De hele dag door doe je dingen zonder erbij stil de staan. Kies zo’n activiteit uit en luister eens goed hoe die klinkt. Lees je bijvoorbeeld een boek? Luister dan goed naar het geritsel als je een bladzijde omslaat. Of observeer eens heel goed welke geluidjes je laptop allemaal maakt tijdens het opstarten, of tijdens het typen. Datzelfde kun je doen met je koffiemachine, je besteklade, het in het slot vallen van je deur en nog veel meer! Best mooie geluiden toch?

5. Theeceremonie

Organiseer een kleine theeceremonie voor jezelf. Focus niet alleen op de geur en de smaak van je thee, maar heb juist ook aandacht voor bijvoorbeeld het inschenken en de geluiden van je servies.

6. Sporten zonder muziek

Ga eens rennen zonder muziek! Saai? Nee hoor. Zonder muziek kun je je beter concentreren op je lichaam. Voel je hartslag, denk na over hoe je je voeten op de grond zet, je armbewegingen en natuurlijk: let scherp op je ademhaling en probeer deze te controleren. En wat dacht je van het geluid van zingende vogels of andere omgevingsgeluiden? Ok, dat kan ook een dichtslaande autodeur of optrekkende brommer zijn, maar probeer ook van die geluiden te genieten.

7. Tandenpoetsen

Concentreer je eens goed op je poetstechniek! Ook goed voor je gebit! Denk na over welk systeem je hanteert, als je dat überhaupt doet. Zo niet, begin er dan nu mee! Probeer gestructureerd al je tanden af te werken volgens de principes van je tandarts: binnen-buiten-boven! Denk dus niet alvast na over de (volgende) dag, maar focus op het poetsen.

8. Lekker langzaam rijden

Leer eens hoe ontspannend het is om rustig auto te rijden! Heel veel stress en gejaagdheid doe je op wanneer je in je auto zit. Als je jezelf leert te genieten van langzaam rijden, voel je je een stuk rustiger. Dit heeft echt een enorme impact en het is natuurlijk beter voor het milieu en bovendien veiliger (zolang je geen 50 op de snelweg rijdt). Geniet ervan om iemand voor te laten gaan en een voetganger over te laten steken. Dat geeft een goed gevoel!

9. Voel de wind

Nu het bijna lente is gaat dit perfect! Met een lichte bries of juist een stevige wind: ga eens naar buiten, kleed je niet te dik en concentreer je op de wind die door je haren en langs je armen en benen gaat. Dit is nog leuker als je even je ogen dicht kunt doen.

10. Bewust verplaatsen

Loop je van de ene kamer naar de andere, van het ene gebouw naar het andere, je auto in of je auto uit: wees je bewust van welke ruimte je verlaat, en welke nieuwe ruimte je instapt. Je sluit iets af en begint iets nieuws. Welke verschillen ervaar je en welk gevoel geeft de nieuwe ruimte je?

 

Bekijk ook de derde aflevering van Plekk’s Double Blind Datingshow

 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X