Geluk Gezondheid

Dagelijkse gewoontes van mensen die mentaal sterk zijn

beren op de weg ,dagelijkse gewoontes , doelen, fysiek sterk , geestelijk sterke mensen, levensdoelen, levenswaarden , mentaal sterk , mentaal sterke mensen ,mentale kracht, negatieve gedachtes , obstakels , ongemak
Geschreven door Redactie

Hoe je mentaal sterk wordt? Mensen worden niet fysiek sterk geboren worden. Je spieren train je door alledaagse handelingen. Voor een groot deel is dat ook zo met mentale kracht. Je wordt er niet mee geboren, maar je leert elke dag weer bij. Mensen die persoonlijke ontwikkeling als prioriteit hebben creëren gezonde gewoontes die hen kunnen helpen om mentaal nog sterker te worden.

Dit zijn enkele van die dagelijkse gewoontes om je ‘mentale spieren’ te versterken:

1. Leef volgens je eigen levensvisie

Het is verleidelijk om jezelf af te meten aan anderen en jezelf constant met anderen te vergelijken. Mentaal sterke mensen vallen niet voor die verleiding. Zij focussen zich op een leven volgens hun eigen waarden. Het gaat ze er niet om beter te zijn dan anderen, maar om te leven zoals zij dat belangrijk vinden.

2. Stel doelen vast en werk daar naartoe

Duidelijke persoonlijke en beroepsmatige doelen helpen je om je leven richting te geven en je nuttig te voelen. Mensen die steeds hun lange termijn doelen in hun achterhoofd houden voelen zich elke keer goed als ze iets doen waarmee ze toewerken naar zo’n doel. Ze zien obstakels als uitdagingen in plaats van beren op de weg. Daardoor blijven ze gemotiveerd om hun doelen te bereiken.

3. Kijk terug op vooruitgang

Als je elke dag stilstaat bij hoeveel je al gedaan hebt om je doel te bereiken, dan is dat een optimistische houding. Dit is een hele andere mentaliteit dan er elke dag van balen dat je nog zo ver afstaat van je beoogde doel. Ook al zijn het kleine stappen, je moet toegeven dat je toch vooruit gaat.

4. Gebruik je energie verstandig

Het is gedurende de dag gemakkelijk om je te laten afleiden door allerlei onbelangrijke en onproductieve taken. Mentaal sterke mensen kiezen ervoor om voorzichtig met hun tijd en energie om te springen. Ze denken na waar ze hun inspanningen aan besteden, meestal aan doelen die voor hen het belangrijkste zijn.

5. Tolereer ongemak voor een hoger doel

Veel mensen doen er alles aan om ongemak, stress en pijn uit de weg te gaan. Anderen zoeken het juist op om aan te tonen dat ze sterk zijn. Maar mentaal sterke mensen accepteren het ongemak als het hun doel dient. Of ze nou sporten terwijl ze eigenlijk moe zijn of een speech houden, maar het doodeng vinden, ze gebruiken hun pijn om beter te worden.

6. Leer goed met negatieve gedachtes omgaan

Iedereen heeft weleens negatieve gedachtes, maar de mensen die geestelijk sterk in hun schoenen zorgen ervoor dat die gedachtes niet teveel invloed op ze hebben. Ze beantwoorden die pessimistische gedachtes en kritiek met een productieve, innerlijke dialoog. Ze blijven gemotiveerd om hun best te doen door tegen zichzelf te praten als een betrouwbare vriend of hulpvaardige coach.

7. Besef dat je het niet slecht hebt

Als je altijd maar denkt dat je beter verdient, ben je niet op je best. Geestelijk sterke mensen erkennen dat ze (bijna) alles hebben wat ze nodig hebben. Ze zien dat ze geluk hebben in het leven, dat ze bevoorrecht zijn, dat ze gezond zijn, lieve mensen om zich heen hebben en genoeg geld hebben voor op zijn minst de meest basale levensbehoeftes. Ze zijn dankbaar voor alles om hen heen, grote én kleine dingen. Als je beseft dat je het heel wat slechter had kunnen treffen, zal dat bijdragen aan je geluksgevoel.

8. Vind de juiste balans tussen emotie en logica

Gevoelens spelen een grote rol in hoe je de wereld ziet en hoe je je gedraagt. Het is handig als je zelfkennis hebt, zodat je weet hoe jouw emoties je oordeel kunnen beïnvloeden. Als je zorgt voor de juiste balans tussen emoties en logica kun je de beste beslissingen nemen. mentaal sterk mentaal sterk mentaal sterk mentaal sterk mentaal sterk mentaal sterk mentaal sterk

Pas op voor het ‘ik ben pas gelukkig als…’ syndroom. Je concentreert je helemaal op toekomstige situaties en doet het heden af als niet goed genoeg. Je hebt een excuus om op dit moment niet gelukkig te zijn en je gaat je daadwerkelijk minder gelukkig voelen. Je leest er meer over in “Waarom ben ik niet gelukkig? Vraag jij je het ook weleens af?“.

 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X