Geluk Gezondheid

Elke dag tevreden: hoe doe je dat?

elke dag tevreden en zinvol
Geschreven door Redactie

Soms lijken de dagen aan je voorbij te trekken zonder dat je ze echt ervaart. Je doet dingen op de automatische piloot en bent in gedachten een paar weken verder. Want dan ga je op vakantie, of komt die vriendin uit Australië op bezoek. Het is fijn en goed om in gedachten bij leuke toekomstige dingen te zijn. Maar is het niet een beetje zonde om zoveel dagen ongemerkt aan je voorbij te laten gaan?

“Droom niet over rijk worden, een prins op een wit paard of dat huisje in de Provence. Denk aan kleine dingen die je dezelfde dag nog kunt bereiken”
Misschien kun je wel veel meer uit het leven halen als je élke dag als zinvol en nuttig ervaart. Dat hoeft niet te betekenen dat je je elke dag geweldig voelt, of in een deuk ligt van het lachen. Nee, het gaat er meer om dat elke dag op zijn minst iets heeft, al is het maar iets kleins, dat je tevreden stemt. Het maakt je dag zinvol. Je hebt iets geleerd, iets geprobeerd, iets meegemaakt wat je interessant vindt. Lukt je dat, dan zul je elke dag dat je leeft tevreden kunnen afsluiten voor je gaat slapen. En daardoor zul je je gelukkiger voelen.

Hoe je dat doet? We zetten 5 ideeën op een rijtje. Het belangrijkste advies: denk klein, niet groot! Droom niet over rijk worden, een prins op een wit paard of dat huisje in de Provence. Denk aan kleine dingen die je dezelfde dag nog kunt bereiken.

1Evalueer je dag

Vraag jezelf elke dag voor je gaat slapen: ‘Was vandaag een zinvolle dag voor mij?’ ‘Heb ik vandaag iets gedaan waarvan ik vind dat het er toe doet?’ Let er op dat het gaat om dingen waar jij waarde aan hecht. Heb je met tegenzin een collega geholpen, dan is het antwoord hier ‘nee’. Was het een rotklus maar heb jij er iets van geleerd, of wilde je deze collega graag beter leren kennen, dan kan het antwoord ‘ja’ zijn. Zoek kleine dingen die je dag zin geven. Je hebt een nieuw woord in het woordenboek opgezocht. Je hebt een oud heertje geholpen met oversteken. Je hebt iets nieuws geproefd.

2Stel jezelf een kleine taak voor deze dag

Neem voordat je in je dagritme komt en gehaast gaat ontbijten om vervolgens naar je werk te racen, even de tijd om iets te verzinnen wat je vandaag graag wilt doen. Blijf heel even in bed liggen voordat je opstaat, of doe dit al de avond van tevoren. Wat wil jij graag dat er gebeurd is als je vanavond weer in bed stapt? Hou het niet alleen klein, maar stel ook een prioriteit. Eén ding is al genoeg. Je kunt je dag succesvol noemen als er kleine dingen lukken die jij belangrijk vindt: je hebt al die geeltjes op je computer opgeruimd, je gaat 5 minuten eerder je auto in zodat je minder gehaast rijdt en anderen zonder stress en agressie in het verkeer voor kunt laten gaan, je gaat een daklozenkrantje kopen of je neemt je voor 5 minuten naar een straatmuzikant te luisteren en hem 50 cent te geven. Het kan zó eenvoudig zijn!

Heb je iets verzonnen wat je dag gaat maken, dan is het ook heel makkelijk om bij punt 1 antwoord te geven op je vraag of je dag zinvol was!

3Doe iets wat je steeds uitstelt

Denk ook nu aan dingen die je vandaag meteen kunt gaan doen. Dus waarschijnlijk wordt het niet die parachutesprong of cursus salsa-dansen. Maar misschien wilde je eindelijk een keer je oven schoonmaken? Of Tinder op je mobiel downloaden? Doe het meteen! Wacht nergens op. Nee, nérgens op! Desnoods kom je een keer 15 minuten later op je werk. Of je belt je moeder dat je wat later bent. Maar durf zoiets direct te doen en je zult je geweldig voelen. Probeer vaker iets meteen te doen in plaats van je voor te nemen dat later eens te doen. Dat betekent bijna gegarandeerd dat het voorlopig weer niet gaat gebeuren!

4Hou persoonlijke statistieken bij

Misschien ben je op je werk gewend dat er met cijfers en statistieken gewerkt wordt. Je heb doelstellingen die je moet halen bijvoorbeeld. Maar waarom zou je ze niet in je persoonlijke leven gebruiken? Ze kunnen heel effectief zijn! Pak het niet op zoals goede voornemens die je met oud en nieuw verzint en op 7 januari weer vergeten bent. Zorg voor iets dat meetbaar is en dat je goed bij kunt houden. Bijvoorbeeld: je wilt elk weekend één oude vriend, vriendin of familielid bellen om eens te vragen hoe het gaat. Of: je wilt één keer per week een nieuw recept proberen. Dat kun je dus 52 keer in een jaar doen en je kunt jezelf voornemen dat het je minstens 30 keer moet lukken! Niet zo heel moeilijk toch? Zo kun je je persoonlijke doelstellingen kwantificeren zoals je eigenlijk alleen op je werk gewend was.

5Zoek je kleine geluksmomenten op

Als je dan toch de tijd neemt om ’s avonds even over je dag na te denken, probeer dan te verzinnen of er iets was waar je je goed of gelukkig door voelde, al was het maar heel kort. Misschien was dat toen je in de tram zat en een man met een accordeon een mooi liedje kwam spelen. Of toen je even de boekwinkel in liep en een paar boeken in het rek bekeek. Of toen een onbekende toerist je de weg vroeg en het eigenlijk heel goed voelde om iemand te helpen. Denk er eens over na waarom je deze dingen zo leuk vond en ze je een goed gevoel gaven. Wat betekenen ze voor je? Ben je daar achter, zorg er dan voor dat ze in je prioriteitenlijstje komen voor bijvoorbeeld de volgende dag. Zo zorg je ervoor dat er meer dingen gebeuren die je blij maken.

 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X