Geluk Gezondheid

Hoe je lichaamshouding je stemming kan beïnvloeden

lichaamshouding , lichaamstaal , power pose , Plekk , datingapp, datingapp Plekk, Pilates, joga, communiceren, brein, hersenen
Geschreven door Redactie

Je lichaamshouding werkt als non-verbale communicatie, het bepaalt hoe anderen ons zien en het geeft ze een boodschap mee hoe jij ergens over denkt. Het is je lichaamstaal.

“Je lichaamshouding kan je stemming maken of breken. Wellicht dat dat je motiveert om niet steeds onderuit te zakken als je op je werk zit, tv kijkt of in de trein zit.”
Zei je morgen vroeger ook altijd tegen je dat je rechtop moest zitten? Irritant hè? Maar misschien had ze wel een punt.

Je houding staat in directe relatie tot je brein en beiden kunnen elkaar beïnvloeden. Je lichaamsbewegingen hebben effect op je stemming en je algehele welzijn, en je stemming kan effect hebben op je lichaamsbeweging.

Dit heet in het Engels “embodied cognition”. Het is een stroming in de psychologie, die laat zien dat cognitieve processen, zoals denken, waarnemen, taalbegrip, herinneren en leren sterk verbonden zijn met wat er in de rest van het lichaam gebeurt.

Een goede lichaamshouding is niet alleen belangrijk voor je lichamelijke gezondheid, maar dus ook voor je geestelijke gezondheid. Het kan je stemming maken of breken. Wellicht dat dat je motiveert om niet steeds onderuit te zakken als je op je werk zit, tv kijkt of in de trein zit.

Psycholoog Amy Cuddy praat in haar TED talk niet alleen over hoe je houding iets van jezelf kan communiceren naar anderen, maar ook hoe het kan communiceren naar je eigen hersenen. Het kan je brein vertellen hoe gelukkig en tevreden je bent in verschillende scenario’s.

Hoe krachtiger en zelfverzekerder je je voelt, hoe meer je je lichaamshouding ‘opent’. Je kin staat een beetje omhoog, je schouders staan naar achteren en je neemt actief ruimte in, waar je ook bent. En andersom, als je je onzeker of ongelukkig voelt, maak je je lichaam onbewust kleiner. Dit om zo min mogelijk ruimte in te nemen. Je schouders staan naar voren en je blik is naar beneden gericht.

Cuddy legt uit dat je houding letterlijk je hormonen kan beïnvloeden, die weer effect hebben op je algemene gevoelens van geluk of verdriet.

Heb je een slechte houding of je bent je er niet zo bewust van, dan is het toch vrij eenvoudig om er iets aan te doen.

Je kunt je meerdere keren per dag uitrekken en daarmee even groot maken. Je kunt ook een ‘power pose’ aannemen als het belangrijk is dat je zelfvertrouwen hebt (voor een presentatie, onderhandeling of examen bijvoorbeeld). Voor de power pose ga je met je benen wijd staan en je handen in je zij. Dit kan je kans op succes vergroten.

Heb je de neiging om onderuit te zakken op je stoel, probeer dan helemaal achterop de zitting te gaan zitten en je core (kern van je lichaam) te strekken. Check jezelf in de spiegel om je lichaamshouding te checken. Je ruggengraat moet je zo lang mogelijk maken en je schouders moeten ontspannen zijn.

Heb je wat hulp nodig? Denk dan eens aan Pilates of joga, sporten die heel effectief zijn voor het verbeteren van je houding.

Een betere lichaamshouding kun je dus leren en je hersenen zullen je er uiteindelijk dankbaar voor zijn!

 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie