Geluk Gezondheid

Concentratieproblemen? Probeer deze yogahouding (ook voor beginners)

aandacht , ademhaling, afleiding, balans, boom, concentratie, datingapp , diepe ademhaling , evenwicht, focus, houding , oefening, Plekk, pose, tree, uitstelgedrag, vrksasana , yoga, yogahouding, yogapose
Geschreven door Redactie

Soms lukt het je gewoon niet je te concentreren. Je hond vraagt om aandacht, een vriendin stuurt steeds grappige appjes, je zit weg te dromen bij je vakantieplannen of je zit gedachteloos door je social media te scrollen. Het leven zit vol afleiding, maar dat betekent niet dat je je actielijstje maar meteen in de prullenbak moet gooien. Je kunt best productief zijn. Probeer je focus terug te krijgen met yoga. Laat even alles liggen en doe deze yogapose om er weer helemaal te zijn met een haarscherpe concentratie.

Deze yoga-oefening is bijzonder effectief, want het helpt je je balans te vinden (fysiek en mentaal), het ontlast je geest en bevordert je concentratievermogen. Zo kun je beter dingen voor elkaar krijgen, vooral wanneer je je enorm afgeleid voelt.

Alles uit je handen laten vallen om een yoga-oefening te doen klinkt als uitstelgedrag of afleiding zoeken, maar het levert je juist energie en focus op. Die maken het absoluut de moeite waard om elke dag even een paar minuten aan deze asana te besteden.

De boomhouding of vrksasana

De video geeft uitleg over de boomhouding, hoe je die bereikt en de verschillende varianten ervan.

Als je in de boompose staat kijk dan naar een stilstaand punt in de verte, op ooghoogte. Let op dat je voet op je kuit of dijbeen rust en niet op je knie. Breng je handen met de handpalmen tegen elkaar naar je hartstreek en vervolgens tot boven je hoofd.

Vind je het moeilijk om niet te vallen, leun dan met één hand tegen een muur. Kun je wel wat meer uitdaging gebruiken sluit dan je ogen. Nu is je evenwicht bewaren ineens veel moeilijker. Maar misschien is dit voor jou wel dé manier om uitstelgedrag te lijf te gaan.

Deze balansoefening is een prima manier om je aandacht even op één ding te richten. De uitdaging is om je evenwicht te bewaren op één been. Voordat je het weet zijn je gedachten 100% gericht op het moment en op het zolang mogelijk vasthouden van de houding. De afleiding om je heen vergeet je even helemaal.

Misschien vind je het moeilijk om je evenwicht te bewaren als je deze boomhouding nog nooit eerder gedaan hebt. Maar je zult merken dat hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. En hoe vaker je dit oefent hoe natuurlijker het ook voor je zal worden om je volledig op één ding te concentreren.

Je kunt er op deze manier naar kijken: als de boom nieuw voor je is, zal je waarschijnlijk wat moeite hebben jezelf in evenwicht te houden. Je moet af en toe je houding een beetje aanpassen om je balans weer te vinden. Dezelfde logica kan op elk aspect van het leven, dat vraagt om je onverdeelde aandacht en concentratie, toegepast worden. De eerste keren zal het moeilijk het helemaal goed te doen. Zoek dan naar stabiliteit en je volledige aandacht. De boomhouding kan je daarbij helpen. Het herinnert je eraan dat je evenwicht, focus en rust aan alle situaties in je leven aan kunt brengen, wat de context ook is.

Diepe ademhaling

Het combineren van een stabiele, gebalanceerde boomhouding met een diepe ademhaling zal je zelfvertrouwen geven. Je weet wat je kan en je zult minder snel afleiding zoeken.

Sta je eenmaal stabiel concentreer je dan volledig op je ademhaling en het geluid ervan. Adem rustig vanuit je buik. Gedachten waar je niks aan hebt zullen dan zeker uit je hoofd verdwijnen en je bent helemaal in het moment. Zowel je lichaam als je geest zijn nu in balans. Houd het zo lang mogelijk vast en doe de oefening elke dag opnieuw.

 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X