Geluk Gezondheid

Hoe verbrand je makkelijk vet? 17 manieren

afvallen , calorieën , dating app, dieet , energie, gezond, Plekk , slank , slanker ,stofwisseling, vet, vet verbranden ,vetverbranding
Geschreven door Redactie

Hoe verbrand je makkelijk vet? En hoe doe je dat op een gezonde en makkelijke manier? Hier vind je 17 manieren om je stofwisseling te verbeteren en snel gewicht te verliezen.

1. Ga niet op dieet

Wil je vet verbranden, eet dan niet minder, maar meer! Meer voedzame voeding in plaats van lege calorieën, zodat je de hele dag een verzadigd gevoel hebt. Dat is belangrijk, want door minder te eten raakt je metabolisme, je stofwisseling, in de war. Het stuurt een signaal naar je lichaam dat zegt: “Ik heb honger!” En je lichaam reageert daarop door je stofwisseling te vertragen om bestaande energievoorraden vast te houden.

Wat erger is, als je je crashdieet (dat wil zeggen: het voedseltekort) aanhoudt, begin je spierweefsel te verbranden. Hierdoor krijgt je vijand, visceraal vet (orgaanvet), meer ruimte. Visceraal vet zie en voel je niet, maar is erg ongezond als je er te veel van hebt. Een buikje is een aanwijzing dat er behalve op de buik ook rond de organen te veel vet is opgeslagen. Bij vrouwen is een taille-omtrek (ter hoogte van de navel) van 80 cm de grens, bij mannen 94 cm.

2. Ga vroeger naar bed en voorkom stress

In Finland is een onderzoek uitgevoerd onder eeneiige tweelingen. Bij elke set tweelingen bleek degene die het minste sliep en die de meeste stress in zijn leven ervoer het meeste orgaanvet te hebben. Slapen helpt je stofwisseling goed zijn werk te doen, dus ga op tijd naar bed.

Daarnaast helpt slapen in een frisse kamer je om extra calorieën te verbranden. Met fris bedoelen we maximaal 18 graden. Je lichaam verbruikt dan namelijk meer energie om zichzelf op temperatuur te houden. En is je kamer niet te warm, dan slaap je ook veel rustiger.

3. Eet meer eiwitten

Je lichaam heeft eiwitten nodig om spiermassa te behouden en om de calorieverbranding na het eten te verbeteren. Voor het aantal gram eiwit dat je per dag nodig hebt, kun je je aan de volgende regel houden: je lichaamsgewicht x 0,8 als je inactief bent en x 1,3 als je actief bent (of zwanger). Wil je afvallen, ga dan uit van je streefgewicht.

Zorg dus dat je bij elke maaltijd eiwitten binnen krijgt, in de vorm van bijvoorbeeld eieren, yoghurt, noten, vis of kip.

4. Eet biologische groente en fruit

Uit recent Canadees onderzoek blijkt dat mensen die op dieet zijn en de meeste verontreinigingen door pesticiden in hun lichaam hebben, een grotere dip ondervinden in hun stofwisseling als ze aan het afvallen zijn. De onderzoekers denken dat de giftige stoffen het proces van energieverbranding verstoren. Oftewel: pesticiden maken het moeilijker om gewicht te verliezen.

Biologische producten zijn helaas niet altijd makkelijk te vinden, of zijn gewoon een stuk duurder. Je hoeft ook niet alles biologisch te kopen. Maar pas vooral op met de volgende groenten en fruitsoorten: aardbeien, perziken, nectarines, appels, druiven, kersen, bosbessen, paprika, spinazie, boerenkool, aardappelen en bleekselderij. Die bevatten de meeste pesticiden.

5. Sta regelmatig even op

Of je zittend of staand werk doet kan net zo’n grote rol spelen bij de omvang van je buik en billen als je sportgedrag. Onderzoekers van de Universiteit van Missouri ontdekten dat inactiviteit van 4 uur of meer de werking van een enzym stopt dat invloed heeft op vet en cholesterol. Om dat enzym actief te houden en je vetverbranding te vergroten is het belangrijk om regelmatig even op te staan.

6. Drink koud water

Duitse onderzoekers ontdekten dat het drinken van 6 glazen koud water per dag je stofwisseling kan verhogen met ongeveer 50 calorieën per dag. Genoeg om 2,5 kg lichaamsgewicht per jaar kwijt te raken, eigenlijk zonder extra inspanning. Dit kan komen door het werk dat nodig is om het water tot lichaamstemperatuur te verwarmen.

7. Eet pittig

Het blijkt dat capsaïcine, de stof die pepertjes zo heet maakt, ook de stofwisseling kan verbeteren. Het eten van ongeveer 1 eetlepel gehakte pepertjes (rood of groen) verhoogt je sympathische zenuwstelsel (verantwoordelijk voor je vecht-of-vlucht reactie). Het resultaat: een tijdelijke stofwisselingspiek van ongeveer 23 procent. Dus houd een voorraadje bij de hand om je eten pittiger te maken. Nog lekker ook.

8. Ontbijt goed

Mensen die hun ontbijt overslaan hebben 4,5 keer meer kans obesitas te hebben (alhoewel dit ook kan komen doordat de mensen die ontbijten in het algemeen gezonder leven en meer bewegen). Hoe voedzamer je ontbijt, hoe beter.

9. Drink koffie of thee

Cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel, waardoor je dagelijkse kopjes thee of koffie je metabolisme een boost kunnen geven. Je hartslag versnelt en zet je lichaam in een alerte stand, waardoor je meer energie verbruikt. Je zou er 98 to 174 calorieën per dag mee kunnen verbranden.

Ook cafeïne gebruiken een uur voordat je gaat sporten zorgt voor een hogere energieverbranding tijdens het sporten.

Groene thee zorgt ervoor dat je na een maaltijd een voller gevoel houdt. Ook de antioxidanten in thee hebben een positieve werking.

10. Eet vezels

Onderzoek toont aan dat sommige vezels je vetverbranding met maar liefst 30 procent kunnen vergroten. Uit verschillende studies blijkt dat de mensen die het meeste vezels eten de minste gewichtstoename kennen. Richt je op ongeveer 25 gram aan vezels per dag, de hoeveelheid in ongeveer drie stuks fruit of groente.

11. Eet ijzerrijk voedsel

IJzer is essentieel voor de zuurstof die je spieren nodig hebben om vet te verbranden. Tenzij je je ijzervoorraad regelmatig aanvult, loopt je het risico op weinig energie en een verslapping van je stofwisseling. Schelpdieren, mager vlees, bonen en verrijkte granen zijn uitstekende ijzerbronnen.

12. Vitamine D

Vitamine D is essentieel voor het behoud van spierweefsel. Zorg dat je elke dag minimaal 15 tot 30 minuten buiten bent, midden op de dag (11 – 15 uur). Daarbij is het van belang dat je handen en hoofd onbedekt zijn. Maar je kunt deze vitamine ook uit voeding halen. 100 gram zalm bevat al 90 procent van je aanbevolen dagelijkse inname. Andere goede bronnen: tonijn, haring, makreel en eieren.

13. Melkproducten

Er bestaat bewijs dat calciumtekort, waar veel vrouwen last van hebben, het metabolisme kan vertragen. Onderzoek toont aan dat de consumptie van calcium door middel van zuivelproducten, zoals melk en yoghurt, de vetopname uit andere voedingsmiddelen kan verminderen. Ook bevatten melkproducten vetverbranders, zoals aminozuur.

14. Eet watermeloen

Het aminozuur arginine, overvloedig aanwezig in watermeloen, zorgt voor extra gewichtsverlies. Dus eet er zoveel van als je wilt. Arginine is ook aanwezig in vis en schelp- en schaaldieren, noten en zaden.

15. Drink voldoende

Alle chemische reacties in je lichaam (dus ook je stofwisseling) zijn afhankelijk van water. Drink je niet genoeg, dan verbrandt je minder calorieën.

16. Eet regelmatig een gezonde snack

Als je een enorm hongergevoel hebt, ga je al snel tijdens maaltijden teveel eten. Door regelmatig tussendoor gezond te snacken kun je dat voorkomen. Gezonde tussendoortjes kunnen bovendien je bloedsuikerspiegel op peil houden en je krijgt geen energiedip.

17. Doe aan interval training

Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar met HIIT (High Intensity Interval Training) kun je enorm veel calorieën verbranden. Deze training wordt steeds populairder vanwege de effectiviteit en de efficiëntie. In een kortere periode verbrand je namelijk meer calorieën, vergroot je je uithoudingsvermogen, bouw je spiermassa op en verbrand je vetweefsel, waardoor je vrij snel slanker wordt. Hoe verbrand je makkelijk vet Hoe verbrand je makkelijk vet Hoe verbrand je makkelijk vet Hoe verbrand je makkelijk vet

 

Meer over gezond eten en drinken vind je in dit artikel: “Efficiënt sporten? Maak deze eet- en drinkfouten dan niet“.

Hoe verbrand je makkelijk vet Hoe verbrand je makkelijk vet Hoe verbrand je makkelijk vet Hoe verbrand je makkelijk vet

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X