Geluk Gezondheid

Deze kleine aanpassingen maken je workout in 2018 weer leuk

hardlopen, sportschool, bootcamp, yoga, joga, workout, sport, trainen, training, afvallen, goede voornemens, sporten, Plekk, datingapp , datingapp Plekk, sportroutine, sleur
Geschreven door Redactie

Sport je regelmatig? Hardlopen, krachttraining, spinning, bootcamp, joga, wat dan ook. Dan is dat natuurlijk geweldig. Maar misschien begint het je af en toe te vervelen, altijd maar hetzelfde. Dan hebben we wat ideeën om je sportroutine in het nieuwe jaar te verbeteren. Want wees eerlijk, zelfs als je routine je nu niet verveelt, dan is er kans dat dat binnenkort wel een keer gaat gebeuren.

Niemand zegt dat je je sportgewoontes helemaal overboord moet gooien. Maar met een paar kleine aanpassingen heb je er weer echt zin in en kun je uitkijken naar een nieuwe sessie puffen en zweten.

1. Hou je prestaties bij

Schrijf op wat je bereikt hebt. Een korte notitie in een speciaal trainingsschriftje, in een Excelbestand, in een online trainingsschema of in je agenda is voldoende.

Heb je weer iets nieuws bereikt? Misschien ben je bezig met een trainingsprogramma voor een hardloopwedstrijd of heb je net voor het eerst 20 push-ups achter elkaar gedaan. Dan is het de moeite waard om dat geweldige moment te noteren. Hiermee geef je jezelf een compliment en later kun je terugkijken op wat je allemaal bereikt hebt. Op momenten dat je het even niet ziet zitten is het bemoedigend om de progressie in je prestaties te bekijken.

2. Creëer een toffe nieuwe playlist

Heerlijk om met muziek op te sporten. Maar de muziek die je eerst zoveel energie gaf en waarmee je alle uitdagingen aankon, begint je nu te vervelen.

Verander de muziek om helemaal opnieuw in de stemming te komen om te gaan bewegen!

3. Gun jezelf nieuwe sportkleding of -materiaal

Als is het maar een sexy sportbeha, een nieuwe legging of een stoere band om je hoofd, met een andere outfit krijg je weer hernieuwde energie om te gaan sporten. Of wat dacht je van een mooie nieuwe yogamat, een handige running belt of hippe gewichtjes?

4. Verwen je hardwerkende lichaam af en toe

Sport je regelmatig, dan verdient je lichaam ook extra goede verzorging. Behalve dat je rustdagen inbouwt kun je denken aan een maandelijkse massage, af en toe een dagje wellness of een keer een pedicure. Je spieren zullen je dankbaar zijn en je voelt je fysiek en mentaal als herboren. Klaar voor een nieuwe workout!

5. Zoek een sportbuddy

Het is gezelliger om samen te sporten en zorgt voor wat afwisseling. En natuurlijk motiveren jullie elkaar als één van de twee een keer niet zoveel zin heeft. Kies iemand die net zo enthousiast is over een gezonde levensstijl als jij en maak je op voor een gezonde dosis competitie, hard werken en af en toe een welkome aanmoediging.

6. Train je zwakke punten extra

Het is verleidelijk om vooral te trainen waar je goed in bent en je zwakke punten te negeren. Maar wil je je routine aanpassen om een workout weer wat boeiender te maken, denk dan ook aan die zwakke punten. Die push-ups, intervaltraining of plank zijn zwaar, maar lukt het dan geeft dat je extra veel voldoening en heb je weer iets om naar uit te kijken (misschien lukt het de volgende keer wel nog beter).

7. Verander je workout-omgeving

Ga je altijd naar de sportschool? Overweeg dan eens om buiten te gaan sporten. Ok, het weer is vaak slecht, maar als je lekker aan het sporten bent heb je daar helemaal niet zoveel last van. Loop je regelmatig hard in de buurt? Verander dan voor de afwisseling regelmatig je route.

Het lijkt een open deur, maar als je in een andere omgeving traint, zul je merken dat dat precies is wat je nodig had om uit je sportsleur te komen.

8. Verzin een motiverende mantra

Schrijf een motiverende quote op een papiertje en plak die op je spiegel, je muur of je deur. Iets wat je echt raakt, dus geen algemene zinnetjes. Helemaal mooi als de belangrijkste reden waarom je sport terugkomt in je mantra (wil je fitter worden, sterker, slanker, trainen voor een wedstrijd of een andere reden?). Het is een effectieve manier om je eraan te herinneren waarom je je lichaam wilt uitdagen en je favoriete oefeningen in je leven wilt blijven integreren.

 

Bekijk ook de tweede aflevering van Plekk’s Double Blind Datingshow!

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X