Gezondheid Koken

Deze heerlijke etenswaren kunnen borstkanker helpen voorkomen

anti-oxidanten, bessen, bonen, borstkanker, bosbessen, broccoli, dating app, datingapp, ei, gezond, groene thee, kanker, knoflook, noten, peulvruchten, Plekk, voorkomen, vrije radicalen, walnoten, ziekte

Oktober is al jaren de ‘borstkankermaand’. Er wordt geld ingezameld en aandacht besteed aan het vergroten van het bewustzijn over de ziekte. Het is nodig, want 1 op de 7 vrouwen wordt getroffen.

Borstkanker wordt veroorzaakt door beschadiging bij celdeling, maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat die beschadiging veroorzaakt. Er is een sterk vermoeden dat naast genetische factoren ook levensstijl een rol speelt. Natuurlijk vermijd je roken en overmatig alcohol drinken, maar wat minder bekend is is dat bepaalde voedingsmiddelen ook een rol spelen om het risico op borstkanker te verkleinen.

En gelukkig zijn het heerlijke ingrediënten, dus wees er creatief mee en gebruik ze regelmatig in je dieet.

1.Eieren

Eieren zijn een geweldige bron van vitamine D en kunnen een grote rol spelen bij het voorkomen van kanker. Daarnaast is zonlicht de belangrijkste bron van vitamine D, dus ga regelmatig naar buiten!

Met eieren kun je natuurlijk alle kanten op. Maak ’s ochtends een lekker roerei als ontbijt, of neem een sandwich met gekookte eieren mee naar je werk. Uiteraard kun je het ook op allerlei manieren verwerken in je avondeten. Denk aan een mooie Spaanse tortilla of een quiche, waaraan je allerlei groenten toe kunt voegen om het nog gezonder te maken.

2. Bosbessen

Bosbessen bevatten veel anti-oxidanten, die onze lichaamscellen gezond houden. En ze remmen vrije radicalen, die die cellen juist kunnen beschadigen. Andere bessen zijn ook gezond en kunnen eveneens het risico op kanker verkleinen. Denk aan veenbessen, bramen en frambozen.

Voeg bessen toe aan smoothies of je muesli of eet ze uit de hand. Jammer dat de zomer net is afgelopen!

3. Bonen en peulvruchten

Kidneybonen, zwarte bonen, kikkererwten, erwten en linzen hebben een positieve invloed op het voorkomen en remmen van de groei van kanker.

Verwerk bonen en peulvruchten in je eten. Denk aan burrito’s, een groente-rijstgerecht met veel bonen of een lekkere linzensoep.

4. Knoflook

Knoflook is heerlijk, maar je gaat er ook van stinken. Het bestand wat zorgt voor die lucht is hetzelfde bestand dat knoflook zo gezond maakt: de fytochemische verbinding allicine. Het verhoogt je immuniteit en helpt tumorgroei tegen te gaan.

Voeg knoflook toe aan elk recept waar het bij past. En dat zijn er best veel!

5. Walnoten

Ook walnoten zorgen ervoor dat tumoren langzamer groeien. Fytosterol is het stofje dat daar verantwoordelijk voor is. Ook hazelnoten, amandelen en andere noten zijn een geweldige bron van vitamine E en B. Ze bevatten ook mineralen zoals magnesium, selenium en zink. Bovendien bieden ze een aanzienlijke hoeveelheid antioxidanten.

Eet ze als snack, voeg ze toe aan je yoghurt of verwerk ze in je salades.

6. Broccoli

Broccoli zit vol met een verbinding, genaamd sulforafaan. Dit stimuleert beschermende enzymen en reinigt het lichaam van kankerverwekkende chemicaliën. Het remt vooral borstkankercellen, blijkt uit onderzoek.

Broccoli kun je overal aan toevoegen, aan je ovenschotels, je Aziatische rijst- of noedelgerecht of je pizza. Of rooster wat stronkjes in de oven met olijfolie en zout. Echt heerlijk.

7. Groene thee

En tenslotte een drankje, dat magische krachten heeft. Polyfenolen in groene thee hebben bewezen de kans op borstkanker te verkleinen, vooral bij vrouwen die de overgang al voorbij zijn. Daarnaast bevat groene thee krachtige antioxidanten.

Gelukkig bestaan er heel veel verschillende soorten groene thee, dus keus genoeg. Zoek een lekkere smaak uit en drink er overmatig van.

 

Schrijf een reactie