Gezondheid Onderzoek

Muziek voor betere hardloopprestaties

Geschreven door Redactie

Hou je van hardlopen en ga je regelmatig voor je plezier lopen? Ben je aan het trainen voor een halve marathon? Of heb je eigenlijk een hekel aan rennen, maar doe je het om af te vallen of voor een betere conditie? Het maakt niet uit, voor iedereen zorgt muziek luisteren tijdens het hardlopen voor bewezen betere resultaten. Al heeft de één er meer baat bij dan de ander.

Twee type hardlopers

Sommige mensen kunnen niet hardlopen zonder muziek. Anderen kunnen urenlang rennen in volledige stilte. Dat is niet gek, want er blijken twee type lopers te zijn. ‘Associatoren’ richten hun aandacht naar binnen en focussen tijdens het lopen op hun hartslag, ademhaling en spierspanning. Aan de andere kant richten ‘dissociatoren’ zich op alles wat hen kan afleiden van het werk dat hun lichaam verricht, met muziek, aansporende gesproken teksten via de oordopjes of praten met een hardloopmaatje.

Voor wie helpt muziek?

Ben je een associator dan heb je geen muziek nodig om beter te lopen, al kan het natuurlijk wel fijn zijn om muziek te luisteren.

Als je je het meest herkent in de dissociator, iemand die afleiding zoekt bij zware inspanning, dan is muziek waarschijnlijk de beste keus voor betere loopprestaties. Muziek leidt je af, zodat je je aandacht niet richt op het feit dat het lopen moeizaam gaat of dat je lichaam zo hard moet werken. Daardoor kun je het langer volhouden. Muziek met een snel ritme, een hoge BPM (beats per minute) zorgt ervoor dat je ook echt sneller gaat lopen. En als de muziek dan ook nog motiverende teksten bevat helpt dat om nog meer uit jezelf te halen. Dit kan je prestaties tot 15% verhogen.

Welke muziek moet je kiezen?

Dr. Costas Karageorghis van de Brunel Universiteit in Londen geeft de volgende tips:

  • Kies nummers die zich tot dezelfde BPM opbouwen als de hartslag die je jezelf tot doel hebt gesteld. Die ligt meestal tussen de 120 en 140 beats per minuut.
  • Zorg dat de nummers positieve en het liefst ook motiverende teksten bevatten.
  • Zorg dat je de volgorde van de muziek afwisselt, shuffle biedt daarvoor uitkomst.

Muzieksuggesties

Nummers die Dr. Karageorghis je aanraadt:

  • “Eye Of The Tiger” (109 BPM), Survivior
  • “Don’t Stop Me Now” (154 BPM), Queen
  • “Beat It” (139 BPM), Michael Jackson
  • “I Like To Move It” (123 BPM), Reel 2 Real feat. The Mad Stuntman
  • “Push It” (130 BPM), Salt-N-Pepa

Wil je liever iets recentere muziek, dan kun je denken aan:

  • “Rock That Body” (125 BPM), Black Eyed Peas
  • “Turn Around (5,4,3,2,1)” (128 BPM), Flo Rida
  • “Here It Goes Again” (146 BPM), O.K. Go
  • “Feel It” (133 BPM), Tiesto
  • “Pop That” (138 BPM), French Montana

Maar je kunt natuurlijk naar eigen smaak je favoriete hardloopnummers uitkiezen.

Succes met rennen!

 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X