Geluk Gezondheid

Yoga, de voordelen, misverstanden en risico’s

datingapp, yoga, gezond, joga, misverstanden, Plekk, risico´s, yoga, lenig, concentratie , stressverlagend, sterk, houding, libido
Geschreven door Redactie

Zoek je een echt gezonde sport, dan is yoga misschien iets voor jou. Er bestaan verschillende soorten yoga, rustige vormen en meer inspannende. Bij bikram yoga wordt de ruimte tot 40°C verwarmd, waardoor je goed gaat zweten. En zwangerschapsyoga kan je helpen goed door je zwangerschap en bevalling heen te komen.

Yoga heeft veel voordelen en als je minutenlang in een moeilijke houding moet staan met je neus op je knieën, is het wel zo fijn als je docent je nog eens wijst op de heilzame werking ervan. Maar kloppen al die positieve effecten wel? En wist je dat de sport zelfs enkele risico’s kent? Zeker goed om te weten!

Eerst maar eens de bewezen voordelen:

Beter uithoudingsvermogen

Tijdens het beoefenen van yoga ben je tegelijkertijd met ademhalingsoefeningen bezig. Hierdoor vergroot de inhoud van je longen zich, waardoor je een beter uithoudingsvermogen krijgt. De meeste vormen van yoga gebruiken een diepe lange ademhaling, hierdoor blijft je hart rustig pompen en kan je lichaam ontspannen.

Stressverlagend

Door yoga wordt je kalmer en minder gespannen. Dit komt omdat de focus sterk op je ademhaling gericht is en daardoor leer je rustig te ademen, ook bij inspanning. Beoefen je tegelijk met yoga ook meditatie, dan heeft dat allerlei voordelen. Behalve dat je tot rust komt, leer je ook je hoofd vrij te maken van gedachten.

Betere concentratie

Yogabeoefenaars kunnen zich beter concentreren, omdat ze leren hun aandacht te richten op één ding.

Leniger

Van yoga wordt je lenig. Je hoeft dus niet lenig te zijn als je ermee begint, dat komt vanzelf als je de oefeningen regelmatig en goed uitvoert. En je kunt op elke leeftijd beginnen. Ook worden je gewrichten flexibeler van yoga.

Sterker

Van yoga worden je spieren sterk. Door veel verschillende houdingen aan te nemen, train je enorm veel verschillende spieren in je lichaam. Je krijgt vooral kracht in je buik, rug en benen.

Betere houding

Je houding zal verbeteren als je leniger wordt en je spieren sterker. Door buik- en rugspieren te versterken, sta en zit je beter rechtop. Door yoga te beoefenen ben je jezelf ook beter bewust van je houding, hierdoor leer je jezelf te corrigeren.

Verhoogd libido

Bij bepaalde poses komt het hormoon oxitocyne en evenals hersengolven vrij die kunnen werken als een afrodisiacum (iets dat je potentie of seksueel plezier stimuleert). Uit klinisch onderzoek blijkt dat zowel mannen als vrouwen na deze poses meer genot en bevrediging ervaren en zich sterker emotioneel verbonden voelen met hun partner.

Er worden nog veel meer voordelen aan yoga toegeschreven, maar laat je niet gek maken: ze zijn niet allemaal bewezen en in ieder geval omstreden. Yoga is ook weer geen tovermiddel!

William Broad, wetenschapsredacteur van The New York Times en enthousiast yoga-beoefenaar, zocht het uit. Dit blijken drie belangrijke misverstanden te zijn:

  • door yoga val je niet af. Op zich is elke vorm van bewegen goed om calorieën te verbranden. Maar anders dan yoga-adepten vaak beweren, legt yoga de stofwisseling juist stil in plaats van die te bevorderen.
  • yoga geneest je niet van allerlei ziektes, zoals weleens wordt beweerd.
  • ook zijn er mensen die claimen dat yoga het zenuwstelsel kalmeert, dit is ook niet waar.

Yoga ziet er soms eng uit, en dat is het ook! Er zijn zeker risico’s verbonden aan het beoefenen van yoga. Er is sprake van een toename van het aantal yogablessures: verzwikkingen, verstuikingen, ontwrichtingen en breuken. Dit komt onder andere door het ontbreken van ervaren docenten met fysiologische kennis. Ook gaat het mis als je te fanatiek bent en je je te vaak en te intensief in een bepaalde houding wringt of strekt. Zelfs bij de ‘neerwaartse hond’, een simpele pose, kun je je achillespees scheuren. Uit een recent Fins onderzoek bleek dat 62% van de yogabeoefenaars weleens een blessure had opgelopen.

Riskante poses zijn die waarbij gewicht uitgeoefend wordt op de nekwervels, zoals de hoofdstand, schouderstand en ´ploeg´. Een beroerte na het uitvoeren van het ‘het wiel’ (in gymnastiektermen ‘de brug’) is zeer zeldzaam, maar het komt weleens voor. Bij deze houdingen wordt de nek extreem ver gebogen, wat de bloedtoevoer naar het brein kan belemmeren. Vooral oudere mensen lopen het risico op beroertes vanwege adervernauwing. William Broad kwam gevallen van hersenletsel tegen en levenslange handicaps, opgelopen in de yogaklas. Doe je zwangerschapsyoga dan moet je docent weten welke houdingen je goed kan uitvoeren en welke riskant zijn voor je ongeboren kind.

Niet schrikken, als je goede begeleiding zoekt en verstandig begint zijn gevaarlijke aandoeningen na het beoefenen van yoga zeer zeldzaam en kun je met een gerust hart aan de slag!

 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X