Geluk Gezondheid

Zo versla je je winterdip

datingapp, datingapp Plekk, donker, grijs weer , korte dagen , licht, nat, Plekk, regen, stemming, winterblues, winterdepressie, winterdip
Geschreven door Redactie

Heb jij zo midden in de winter ook last van vermoeidheid, somberheid, prikkelbaarheid, een slechtere concentratie en meer behoefte aan slaap? Misschien heb je ook wel minder behoefte aan sociale contacten. Dan heb je waarschijnlijk te maken met een winterdepressie (of winterdipje of de ‘winterblues’). Dit heeft te maken met een gebrek aan licht (kortere dagen en minder zon).

We geven je enkele tips om die vervelende winterblues te verslaan.

1. Verlicht je leven

Je hebt licht nodig om je beter te voelen, dus ga meer naar buiten of verlicht je huis beter. Maar dat is niet voor iedereen genoeg. Onderzoekers van de Laval Universiteit in Canada hebben ontdekt dat het netvlies van mensen die last hebben van een winterdepressie minder licht absorbeert. Dat betekent dat ze minder efficiënt gebruik maken van het omgevingslicht. Er bestaat speciale lichttherapie voor mensen die dat echt nodig hebben.

2. Luister naar je lichaam

Het is niet alleen kouder, je kunt je ook nog eens kouder voelen door je dip of doordat je je sociaal geïsoleerd voelt, volgens onderzoekers van de Universiteit van Toronto. Denk dus als je zit te rillen niet alleen aan een extra trui of iets warms te drinken, maar bel ook eens een vriend(in) of familielid of spreek met vrienden af.

3. Haal geur in huis

Geur is heel sterk verbonden met herinnering en emoties. Citrus olie brengt bijvoorbeeld een zomergevoel in huis, waardoor je stemming in positieve zin kan veranderen. Maar traditionele wintergeuren kunnen ook fijn zijn, zoals mirre en bepaalde soorten wierook, die je geestelijk ook beter kunnen doen voelen.

4. Friemel

De stemmingsverandering heeft vooral te maken met een lager niveau van het gelukshormoon serotonine. Enzymen die serotonine absorberen worden actiever als de dagen korter worden, dus hou je minder over van dit gelukshormoon. Onderzoekers aan de Princeton Universiteit hebben ontdekt dat ritmische bewegingen het serotonine niveau weer kunnen doen stijgen. Denk aan je been heen en weer bewegen, met je vingers tikken of kauwgom kauwen.

5. Eet je gelukkiger

Je kunt het gehalte serotonine ook omhoog brengen door bepaalde voedingsmiddelen te eten. De top 10 van producten die je een beetje kunnen helpen om gelukkiger te worden zijn: kalkoen, taugé, asperges, zonnebloemzaden, kreeft, kwark, ananas, tofu, spinazie en bananen.

6. Hou je huis schoon

De winteromstandigheden kunnen schimmels veroorzaken en die hebben een negatief effect op je stemming, volgens onderzoekers van de Brown Medical School in de Verenigde Staten. Gifstoffen in schimmels vertragen het deel van het brein dat te maken heeft met emoties. Dat kunnen we ervaren als depressie. Zorg dus dat je huis schimmelvrij is, eventueel met wat bleekmiddel.

7. Maak het jezelf gemakkelijk

Focus op de positieve punten van de winter en klaag niet teveel over de kou, het grijze en natte weer en de korte dagen. Maak een lijst van dingen die je alleen nu kunt doen, skiën, schaatsen of een winterwandeling maken, en van dingen die gewoon fijn zijn in de winter, zoals lekker binnen zitten met een boek op de bank, warme chocomel, glühwein of Irish Coffee drinken of die mooie dikke sjaal en bijpassende stoere muts dragen.

8. Geniet ervan

Gebruik je lijst om jezelf echt doelen te stellen, om de positieve dingen van dit seizoen ook echt te doen. Mensen met doelen zijn sowieso gelukkiger dan mensen zonder richting in hun leven. Geniet er op die manier van. En vergeet ook niet andere dingen te blijven te doen die je in de warmere maanden ook doet. Je hoeft namelijk niet te stoppen met uitgaan of naar de film of een tentoonstelling gaan omdat het iets kouder buiten is.

9. Houdt je magnesium op peil

Een winterdip houdt ook verband met een laag melatonine niveau, doordat je slechter slaapt. Magnesium helpt je om dieper te slapen. Je vindt de stof in eten als noten, zaden en groene bladgroenten. Ook kun je magnesiumolie op je huid smeren.

 

Bekijk ook de tweede aflevering van Plekk’s Double Blind Datingshow!

 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie