Geluk Gezondheid

Zo word je frisser wakker en kun je de dag beter aan

beter slapen, datingapp, datingapp Plekk, fris, frisser wakker, opstaan, Plekk, slapen, wakker worden, wekker
Geschreven door Redactie

Je routine in de ochtend bepaalt voor een groot deel hoe de rest van de dag er voor jou uitziet. Dus zorg ervoor dat je de dag goed begint en klaag niet dat je geen ochtendmens bent. Want het maakt niet uit of je van de ochtenden houdt of er een hekel aan hebt, zolang je zorgt dat je iets aanpast aan je gewoontes in de ochtend kun je de dag aan (of haat je de ochtenden in ieder geval wat minder).

Hier zijn 7 manieren hoe je dat kunt doen.

1. Begin je dag met diepe ademhalingsoefeningen

Als je je dag start met diepe ademhalingsoefeningen is dat een uitstekende manier om je op je lichaam en geest te concentreren, voordat de chaos van de dag begint. Door diep adem te halen stimuleer je het zenuwstelsel, wat je hartslag en stressniveau verlaagt.

2. Zet je wekker vroeger

Ja, we weten het, op zulk advies zit je niet te wachten, maar het schijnt echt gunstig te zijn.  De wetenschap van het vroeg opstaan is deels biologisch, deels psychologisch. Vroeg opstaan levert je meer tijd op om dingen voor elkaar te krijgen, zonder je overweldigd of gestrest te voelen. De meeste mensen zijn productief in de ochtend, dus maak gebruik van die productiviteit. Probeer het eens, dan ervaar je hoe fijn het is als je al veel gedaan hebt, terwijl je weet dat de meeste mensen nog op gang moeten komen. De rest van de dag kun je veel relaxter doorbrengen, omdat je een aantal punten van je actielijstje al weggewerkt hebt. Vergeet natuurlijk ook niet iets eerder naar bed te gaan, zie punt 4.

3. Houd rekening met je slaapritme

De slaapcyclus duurt in totaal 90 minuten en je doorloopt er per nacht 4 tot 6. De cyclus kent verschillende fases van diepe en minder diepe slaap. Zorg je dat je precies na je 4e, 5e of 6e cyclus je wekker zet, dan wordt je uitgerust wakker. Word je middenin een cyclus gewekt (ook al slaap je iets langer), dan is er kans dat je nog slaperig en suffig bent als je wakker wordt.

Het klinkt ingewikkeld, maar het valt wel mee. Ga bijvoorbeeld uit van 5 cycli van 1,5 uur, dat is 7,5 uur. Ga je om 23:00 slapen, dan zou je wekker dus om 6:30 uur af moeten gaan. Terugrekenen is handig als je weet hoe laat je op moet staan. Hier bestaan overigens ook apps voor.

Rekenhulp:

  • 4 cycli: 6 uur slaap
  • 5 cycli: 7,5 uur slaap
  • 6 cycli: 9 uur slaap

4. Ga een uur eerder naar bed

Om voldoende slaap te bereiken is het nodig om op tijd naar bed te gaan. Want voldoende slapen is het beste wat je voor jezelf kunt doen voor de volgende dag. Heb je moeite om (op tijd) in slaap te vallen, leg dan alle schermen een uur of twee van tevoren al aan de kant, neem een warme douche of bad of doe wat diepe ademhalingsoefeningen in bed.

5. Drink koud water als je wakker wordt

Het zou het eerste moeten zijn wat je doet als je ’s ochtends wakker wordt: een glas koud water drinken. Dit versterkt je metabolisme (stofwisseling) en maakt je goed wakker, zodat je je fris voelt om de dag te starten. Uit onderzoek blijkt dat je je met een glas water beter voelt dan wanneer je koffie drinkt.

6. Slaap in een koele kamer

Als je ’s avonds gaat slapen en ’s ochtends wakker wordt in een enigszins frisse kamer, slaap je niet alleen beter, maar wordt je ook uitgeruster en frisser wakker. 15-19 °C is de beste temperatuur. Kouder of warmer maakt je slaap onrustiger, waardoor je je de volgende ochtend niet 100% voelt.

7. Snooze niet

Het is verleidelijk om de wekker even uit te stellen en je weer om te draaien. Maar je blijft dan telkens in de eerste, lichte fase van je slaapcyclus hangen en het helpt je daarom niet je fitter te voelen. Je voelt je juist eerder nog slapper en vermoeider. Probeer het dus te vermijden. Enkele tips om het snoozen af te leren:

  • Plaats je wekker/telefoon ver van je bed. Zo moet je wel je bed uit als de wekker gaat en is de verleiding om op de snoozeknop te drukken minder groot.
  • Maak het wekkergeluid minder irritant, met fijne muziek bijvoorbeeld. Een wake-up light werkt ook goed.
  • Zorg dat je overdag voldoende daglicht krijgt en ’s avonds juist zo min mogelijk. Daardoor zul je ’s ochtends makkelijker kunnen opstaan.

 

Over de auteur

Redactie

2 reacties

Schrijf een reactie

X