Alleen leven Verbroken relatie

Zó pak je de draad weer op na een verbroken relatie!

break-up , verbroken relatie, na een verbroken relatie, dating app , datingapp , de draad weer op, liefdesverdriet, Plekk, relatie verbreken , scheiden , uit elkaar , verdriet
Geschreven door Redactie

Heb je te maken met een verbroken relatie? Lees dit dan 👇

Een moeilijke, misschien wel dé moeilijkste periode uit je leven: een scheiding of break-up na een langere relatie. Je zult vast veel stimulerende woorden van vrienden en familie horen en je leest veel over de voordelen van single zijn en je eigen leventje kunnen leiden. Allemaal waar en leuk en aardig, maar misschien heb je er niet altijd zin in of ben je er nog helemaal niet aan toe. Wij verzamelden wat meer realistische tips met een lager ‘tjakka!’ gehalte om langzaam de draad weer op te pakken. Want in deze periode moet je zowel je verdriet onder ogen zien, als óók verder gaan met je leven.

1. Zet de échte feiten eens op een rijtje

Na het beëindigen van een relatie ga je door een soort rouwproces. Als je heel verdrietig bent lijkt het alsof alles slecht gaat. Maar vaak is dat helemaal niet zo. Het helpt om de feiten eens op een rijtje te zetten. Okee, je relatie is ten einde. Maar breng eens je totale maatschappelijk positie in kaart. Heb je familie die met je meeleeft? Heb je misschien een leuke baan? Een aantal lieve vrienden en vriendinnen? Kinderen waar je trots op bent? Er zijn veel meer pijlers in je leven die belangrijk zijn en waar waarschijnlijk niets mis mee is op dit moment. Door die in kaart te brengen zet je het beëindigen van je relatie in een meer realistisch perspectief.

2. Werk aan jezelf

Deze periode is heel geschikt om aan jezelf te werken. Je hebt de tijd en misschien ook redenen om na te denken over jezelf. Dit hoeft helemaal niet persé over je verbroken relatie te gaan en hoe jij daarin stond, en al helemaal niet over de vraag of de scheiding jouw schuld was of niet. Nu is het een uitgelezen kans om aan je persoonlijke groei en zelfstandigheid te werken. Waar zou je jezelf in willen veranderen en verbeteren? Wat zijn je valkuilen in het leven en welke eigenschappen zou je willen ontwikkelen? Vergeet ook je uiterlijk niet als je aan jezelf werkt! Nieuwe kleding, een bezoek aan de kapper, een dagje in een spa: het kan je allemaal helpen je ook van binnen beter te voelen.

Je hoeft nog helemaal niet na te denken over toekomstige relaties, maar door nu jezelf te ontwikkelen zorg je wel voor een sterkere basis in de toekomst: relaties werken beter tussen twee zelfstandige partners die tevreden zijn met zichzelf en elkaar als aanvulling zien. Praten met familie of vrienden kan hierbij heel behulpzaam zijn en schaam je zeker niet om elders hulp te zoeken. Er zijn veel soorten hulp zoals een scheidingscoach, een familiecoach, een singlecoach of een psycholoog. Er zijn ook trainingen beschikbaar om je in deze fase te helpen. Even op Google zoeken en je vindt ze zo!

3. Richt je leven in

Aan jezelf werken is mooi, maar je zult je leven ook praktisch opnieuw moeten inrichten. Is de eerste schok voorbij, dan is dit een mooie kans om je leven zo in te richten zoals jij dat wilt. Je gaat dan inzien dat je scheiding ook kansen biedt en het je op de lange termijn zelfs een beter leven gaat brengen. Je hoeft immers niet met een partner rekening te houden. Eén van de eerste dingen is zorgen dat je de zaken financieel op een rijtje hebt. Maar zorg er ook voor dat je af en toe de deur uitgaat. Blijf dus niet binnen sikkeneuren, maar overdrijf ook niet met uitgaan. Schroom vooral niet om af en toe iets voor jezelf te doen. Een oppas kan daarbij handig zijn. Je hoeft je hier niet schuldig over te voelen: als jij je goed voelt zal dat juist een positieve invloed op je kinderen hebben. Ga dan een avondje met vriendinnen iets doen wat jij leuk vindt. Denk eens na welke dingen je altijd graag wilde doen, maar waar je niet aan toe kwam tijdens je relatie: die leuke hobby, een sport, naar de film gaan, lekker gaan dansen?

4. Forceer niks

In het begin ben je misschien alleen maar verdrietig. Je leest veel over alle positieve kanten van je scheiding: je bent vrij, je kunt doen waar je zin in hebt, je gaat een betere relatie vinden. Vrienden en familie proberen je op te peppen: je bent een geweldige vrouw, je verdient een betere partner, het gaat zeker lukken! Maar, al deze positieve dingen gaan misschien langs je heen. Je bent er nog helemaal niet aan toe. Dat is begrijpelijk en helemaal niet erg. Neem gewoon de tijd om verdrietig te zijn. De situatie ís nu eenmaal verdrietig en het is belangrijk om de situatie volledig te accepteren. Ga je te snel de happy single uithangen, dan kan dit weleens vluchtgedrag zijn. En dan kun je later op een terugslag rekenen. Een break-up verloopt volgens een soort rouwproces: in het begin mag je de pijn voelen en moet je de situatie leren begrijpen en accepteren, voordat je echt verder kunt en de draad weer op kunt pakken. Denk er wel aan dat de situatie niet ontaardt in teveel zelfmedelijden, verdrink niet in je eigen tranen!

Wat is nou normaal om te voelen en wat niet als je relatie over is? Je leest het in: “De emoties die horen bij een verbroken relatie“. verbroken relatie verbroken relatie verbroken relatie verbroken relatie

 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X