Daten Gezondheid

Angststoornis en daten, gaat dat samen?

angsten , angststoornis, date, daten ,dating app , datingapp , depressie, eng , fobie, nerveus , paniekaanval , paniekstoornis ,Plekk, sociale angsten ,sociale angststoornis , sociale fobie , zenuwachtig, Angststoornis en daten
Geschreven door Redactie

Angststoornis en daten, geen prettige combinatie.

Ben je ook zenuwachtig als je gaat daten? Logisch, je hebt afgesproken met iemand die je nog nooit eerder hebt gezien en je wilt een goede indruk maken. Je hebt geen idee hoe jullie date gaat verlopen en daar wordt je nerveus van.

Maar hoe denk je dat het voor mensen is die last hebben van sociale angsten? Voor deze mensen kan daten echt een nachtmerrie zijn. Ze ervaren tijdens gewone sociale situaties al irrationele angsten, zijn zich vaak te zelfbewust en schamen zich voor de kleinste dingen. Voor mensen met angststoornissen is een stressvolle situatie zoals daten dus nog veel enger.

Heb jij last van sociale angsten en wil je gaan daten? Dan vind je hieronder nuttige tips van enkele experts.

Jezelf tot rust brengen voor jullie afspraakje

Als je wordt overvallen door angsten wanneer je date nadert, kun je deze technieken toepassen, volgens Sarah Lopano van Cognition Builders.

Probeer een rollenspel met vreemden. Het klinkt eng, maar zo wen je aan het opvullen van stiltes met praten over alledaagse dingen. Ga bijvoorbeeld naar een koffiebar en ga een gesprekje aan met de persoon voor je in de rij. Of maak een praatje met een buurman/-vrouw, waar je normaal gesproken alleen ‘hallo’ tegen zegt.

Je kunt ook alvast het gesprek met je date voorbereiden door een paar persoonlijke vragen te bedenken die je zou willen stellen. Open vragen die de conversatie op gang kunnen helpen. Lopano vertelt dat veel mensen het heerlijk vinden om over zichzelf te praten, dus het helpt vast om jullie beiden op je gemak te stellen.

Jezelf tot rust brengen tijdens de date

Het kan zijn dat je je tijdens de date realiseert wat er allemaal mis kan gaan, al die genante dingen die je zou kunnen zeggen en al de vreselijke gedachtes die je date over jou zou kunnen hebben. Relatie-expert April Masini stelt voor om jezelf op zo’n moment een time-out te geven.

Ga even naar het toilet of naar buiten om een frisse neus te halen. Zo neem je een paar minuten letterlijk afstand van het probleem. Je haalt jezelf uit de situatie en plaatst jezelf er daarna weer in terug. Het is als het opnieuw opstarten van de computer en kan je helpen om tot rust te komen.

Geestelijke gezondheidstherapeut Mallory Grimste raad aan om de TIPP methode te gebruiken: Temperatuur, Intensieve oefening, Tempo ademhaling en Progressieve spierontspanning. Doe één of meer van deze dingen en het levert bijna directe verlichting op. Het idee is dat je je extreme emoties snel weer onder controle hebt door veranderingen in je lichaam aan te brengen.

Temperatuur: op wat voor manier dan ook je lichaamstemperatuur veranderen kan snel je angst verminderen. Je kunt koud of juist warm water over je polsen laten stromen of ijskoud water of juist hele hete thee drinken bijvoorbeeld.

Intensieve oefening: je hoeft geen sprintje te trekken tijdens je date. Maar neem even een paar minuten voor jezelf door stevig door te wandelen ter ontspanning.

Tempo ademhaling: dit is een makkelijke, discrete manier om jezelf te kalmeren. Vertraag je ademhaling door heel diep te gaan ademen, 10 tot 30 seconde lang.

Progressieve spierontspanning: dit gaat om het aantrekken en weer ontspannen van bepaalde spieren om je lichaam te ontspannen. Dit kun je zelfs doen als je tegenover je date zit. Je kunt bijvoorbeeld je hand aanspannen alsof je een citroen leeg knijpt. Daarna doe je datzelfde met de andere hand. Doe het langzaam. 6 tot 8 keer is genoeg om je rustiger te voelen. Je kunt het ook met je tenen doen in plaats van met je vingers. Dan valt het nog minder op.

Het onderwerp aansnijden tijdens de date

Je hoeft je mentale problemen echt niet de eerste of tweede date ter sprake te brengen. Van het idee alleen al zou je nog zenuwachtiger worden.

Maar het is anders als je tijdens jullie ontmoeting last krijgt van een angstig gevoel. Dan is het handig om dat uit te leggen, al ben je daar natuurlijk helemaal niet toe verplicht.

Psychotherapuet Kaity Rodriguez stelt voor op een ongedwongen manier, misschien zelfs als een soort grapje, te vertellen dat je nerveus wordt als je nieuwe mensen ontmoet. Dus je date kan wat ongemakkelijke stiltes of juist flink wat gekwebbel van jou verwachten. Lach om jezelf, niemand is perfect.

Date ideeën om je kalmer te voelen

Bedenk wat voor jou de minst bedreigende setting zou zijn voor een date en stel dat voor. Laat je angsten de plek bepalen.

Vind je een afspraak onder vier ogen doodeng, zorg er dan voor dat jullie in een groep zijn. Vind je groepen juist beangstigend, kies dan voor een etentje. Als je weleens een paniekaanval krijgt op openbare plekken, nodig hem dan bij je thuis uit. Of misschien wil hij jou wel uitnodigen en kunnen jullie samen een lekker dinertje koken?

Ga niet het gevecht met je angsten aan, maar gebruik het om te begrijpen wat veilige plekken voor jou zijn.

Ben je bang voor ongemakkelijke stiltes, denk dan aan een activiteit waarbij je met elkaar kunt praten, overleggen of discussiëren. Een museumbezoek, een workshop, concert of een film, waarna jullie iets gaan drinken om het optreden of de film eens rustig door te spreken.

Kortom, daten als je sociale angsten hebt is absoluut niet onmogelijk. En als de ander begrijpt wat er in je omgaat, dan is dat een teken dat hij het waard is om hem vaker te ontmoeten.

Heb je geen last van angsten, maar ben je verlegen? Lees dan “Daten als je verlegen bent, hoe doe je dat?“.

 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X