Geluk Relaties

6 manieren om je emotionele intelligentie te verhogen

Geschreven door Redactie

Emotionele intelligentie (EQ) is het vermogen om je eigen gevoelens te begrijpen, er op een goede manier mee om te gaan en ze effectief te uiten. Maar EQ is ook het goed met de gevoelens van anderen om kunnen gaan. Je EQ is naast je IQ heel belangrijk om goed te presteren op je werk en om persoonlijke relaties aan te gaan en te onderhouden. Je IQ (intelligentie quotient) blijft je hele leven ongeveer gelijk, maar je EQ kan hoger worden als je graag leert en groeit.

Hieronder vind je 6 sleutels om je emotionele intelligentie te verhogen:

1. Verminder je negatieve gevoelens

Misschien is het vermogen om met negatieve gevoelens om te gaan wel het belangrijkste aspect van EQ. Het gaat erom dat je je niet laat overweldigen door negatieve emoties en dat ze niet van invloed zijn op je oordeel. Hier twee voorbeelden:

  • Als iemands gedrag je niet aan staat, trek dan niet direct negatieve conclusies. Belt die leuke jongen je niet meteen terug, denk dan niet dat hij je negeert, misschien heeft hij het wel gewoon druk. Vat het gedrag van andere mensen dus niet meteen persoonlijk op en bekijk het meer objectief. Door je perspectief te vergroten kun je misverstanden uit de weg gaan.
  • Verminder je angst voor afwijzing door meerdere opties open te houden. Wat er ook gebeurt, je hebt dan sterke alternatieven voor de toekomst. Wed dus niet op 1 paard, maar zorg voor een plan B en zelfs een plan C. Bijvoorbeeld: verwacht je dat je er kapot van zal zijn als die date niet goed uitpakt, zorg dan dat je met meer singles contact hebt. Blijkt de date niks te zijn, dan weet je dat er nog meer vissen in de vijver zijn!

2. Leer met stress om te gaan en blijf relaxed

Bijna iedereen heeft weleens last van stress. Zolang het niet teveel is, is dat niet erg, het hoort bij het leven. Cool blijven is het belangrijkste als je onder druk staat. Hier twee tips:

  • Je kunt zorgen dat je afkoelt , letterlijk! Gooi wat koud water over je gezicht of ga even naar buiten voor wat frisse lucht. Koudere temperaturen helpen om stressgevoelens te verlagen. Vermijd koffie of andere drankjes met cafeïne, die stimuleren je nervositeit juist.
  • Bewegen helpt als je je angstig, depressief of ontmoedigd voelt. Zorg dat je weer energie krijgt door intensief te sporten.

3. Wees assertief en uit moeilijke gevoelens

Het is belangrijk voor de mensen om je heen dat ze weten wie je precies bent. Laat ze dat op een positieve manier merken door te praten over je gevoelens en wat jij acceptabel vindt en wat niet. Dat betekent ook dat je nadenkt over je prioriteiten, dat je het oneens kunt zijn en dat je je niet schuldig voelt om eens ‘nee’ te zeggen. Praat vanuit je eigen gevoelens en vermijd zinnen die beginnen met ‘jij’ gevolgd door een oordeel of beschuldiging. De ander gaat zich dan verdedigen en zal zich minder snel open stellen voor jouw mening.

4. Blijf redelijk tegen moeilijke mensen

Iedereen komt ze weleens tegen, onredelijke mensen. Het is makkelijk om je te laten beïnvloeden door zo iemand en het kan je hele dag verpesten. Hier drie tips hoe je met deze mensen om moet gaan:

  • Als je boos op iemand bent, haal dan eerst diep adem en tel tot 10. Wanneer je bij 10 bent heb je meestal een betere manier gevonden om te communiceren, zodat je het probleem kunt verhelpen in plaats van verergeren. Als je bij 10 nog steeds geërgerd bent, geef dan aan dat je er later op terug wilt komen.Onredelijk gedrag is onacceptabel, maar blijf jezelf eraan herinneren dat de ander zo doet vanwege zijn of haar eigen issues. Zolang jij redelijk en vriendelijk blijft zegt het gedrag meer over die persoon zelf dan over jou. Probeer de situatie objectief te bekijken, zodat je een goede oplossing kunt vinden.
  • Een andere manier om met de situatie om te gaan is om te proberen je even te verplaatsen in die moeilijke persoon. Het is vaak niet makkelijk, maar het kan helpen om de situatie anders te zien en te begrijpen dat het voor de ander ook een moeilijk probleem is. Zeg dat dan ook (‘Ik begrijp dat het niet makkelijk voor je is om ….’).
  • Geef consequenties aan als de ander zijn gedrag niet verandert. Daarmee dwing je respect af en zal de ander zich anders gaan gedragen.

5. Laat je positief beïnvloeden door tegenspoed

Iedereen komt voor uitdagingen te staan, het leven is niet altijd makkelijk. Maar als je wanhoop in hoop kunt keren, frustratie in optimisme en verslagenheid in overwinning wordt het een positief verhaal. Vraag je bij moeilijke situaties altijd af: “Wat leer ik hiervan?”, “Wat is nu het belangrijkste?” en “Als ik even heel anders denk, wat is dan de beste oplossing?”. Stel jezelf constructieve en positieve vragen, zodat je met goede antwoorden kunt komen. Plaats de situatie in perspectief, misschien is het allemaal niet zo dramatisch. Zo kun je er makkelijker mee om gaan en met oplossingen komen.

6. Uit intieme gevoelens in persoonlijke relaties

Voor hechte vriendschappen en om liefdesrelaties aan te gaan is het belangrijk om je emoties effectief te uiten. Het gaat dan om het delen van intieme gevoelens en er op een gepaste manier op te reageren als de ander dat ook doet.

Je kunt gevoelens ‘checken’ met de ander, door dingen te zeggen als “Hoe gaat het?”, “Hoe voel je je?”, “Ik vind het fijn als we zo praten”, “Ik ben blij dat we elkaar weer zien”, enz.

Maar naast het verbaal uiten van je emoties kun je je gevoelens natuurlijk ook met lichaamstaal uiten door oogcontact, lachen, door de ander even aan te raken of te omhelzen. Bij een liefdesrelatie gaat dit natuurlijk nog een stapje verder.

En in je gedrag kun je je positieve gevoelens tonen door wat te eten of drinken aan te bieden, een kaartje te sturen, een cadeautje aan te bieden of iets voor iemand te doen. Maar ook gewoon door meelevend te luisteren en samen activiteiten te ondernemen.

 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X