Gezondheid Onderzoek

Hardlopen met muziek op: je gaat harder!

hardlopen met muziek op
Geschreven door Redactie

Singles zijn in het algemeen sportiever dan mensen met een gezin. Daarom checken we regelmatig sportieve tips voor je! Zo berichtten we eerder al dat je met hardlopen de kans op een leuke man vergroot! Nu hebben we nog iets ontdekt: Het blijkt dat hardlopen met muziek op voor bewezen betere resultaten zorgt. Al heeft de één er meer baat bij dan de ander.

Twee type hardlopers

Sommige mensen kunnen eigenlijk alléé hardlopen met muziek op. Anderen kunnen urenlang rennen in volledige stilte. Dat is niet gek, want er blijken twee type lopers te zijn. ‘Associatoren’ richten hun aandacht naar binnen en focussen tijdens het lopen op hun hartslag, ademhaling en spierspanning. Aan de andere kant richten ‘dissociatoren’ zich op alles wat hen kan afleiden van het werk dat hun lichaam verricht: hardlopen met muziek op, aansporende gesproken teksten via de oordopjes of praten met een hardloopmaatje.

Voor wie helpt hardlopen met muziek op?

Ben je een associator dan heb je geen muziek nodig om beter te lopen, al kan het natuurlijk wel fijn zijn om muziek te luisteren.

Als je je het meest herkent in de dissociator, iemand die afleiding zoekt bij zware inspanning, dan is muziek waarschijnlijk de beste keus voor betere loopprestaties. Muziek leidt je af, zodat je je aandacht niet richt op het feit dat het lopen moeizaam gaat of dat je lichaam zo hard moet werken. Daardoor kun je het langer volhouden. Muziek met een snel ritme, een hoge BPM (beats per minute) zorgt ervoor dat je ook echt sneller gaat lopen. En als de muziek dan ook nog motiverende teksten bevat helpt dat om nog meer uit jezelf te halen. Dit kan je prestaties tot 15% verhogen.

Welke muziek moet je kiezen?

Dr. Costas Karageorghis van de Brunel Universiteit in Londen geeft de volgende tips:

  • Kies nummers die zich tot dezelfde BPM opbouwen als de hartslag die je jezelf tot doel hebt gesteld. Die ligt meestal tussen de 120 en 140 beats per minuut.
  • Zorg dat de nummers positieve en het liefst ook motiverende teksten bevatten.
  • Zorg dat je de volgorde van de muziek afwisselt, shuffle biedt daarvoor uitkomst.

Muzieksuggesties

Nummers die Dr. Karageorghis je aanraadt:

  • “Eye Of The Tiger” (109 BPM), Survivior
  • “Don’t Stop Me Now” (154 BPM), Queen
  • “Beat It” (139 BPM), Michael Jackson
  • “I Like To Move It” (123 BPM), Reel 2 Real feat. The Mad Stuntman
  • “Push It” (130 BPM), Salt-N-Pepa

Wil je liever iets recentere muziek, dan kun je denken aan:

  • “Rock That Body” (125 BPM), Black Eyed Peas
  • “Turn Around (5,4,3,2,1)” (128 BPM), Flo Rida
  • “Here It Goes Again” (146 BPM), O.K. Go
  • “Feel It” (133 BPM), Tiesto
  • “Pop That” (138 BPM), French Montana

Maar je kunt natuurlijk naar eigen smaak je favoriete hardloopnummers uitkiezen.

Succes met rennen!

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X