Gezondheid Werk

Acht manieren om een burn-out te voorkomen

actielijst, burn-out, chocola, collega, dating app, datingapp, depressief, e-mail, efficiënt, lachen, oefeningen, ontspannen, overspannen, pauze, Plekk, roddelen, stress, telefoon, vervelende collega, vrije tijd, werk
Geschreven door Redactie

Veel mensen ervaren stress door hun werk. Een serieus probleem, als je bedenkt dat hoe meer stress iemand ervaart, hoe hoger het risico is op het ontwikkelen van allerlei gezondheidsproblemen. Naast een burn-out kan het gaan om hartproblemen, depressie en obesitas.

Stress heeft een negatief effect op de productiviteit. Vermoeidheid en uitputting kunnen leiden tot concentratieproblemen en een grotere kans om fouten te maken. Ook wordt er minder effectief gewerkt, waardoor vele uren op de werkplek nutteloos worden besteed. Die inefficiëntie leidt weer tot spanningen en stress, een vicieuze cirkel dus.

Maar het hoeft niet zo te zijn. Wees er op tijd bij, zodat stress niet zo serieus wordt dat het overgaat in een burn-out! We hebben acht eenvoudige tips voor je om je werk meer ontspannen te maken:

1.Neem regelmatig pauze

Vooral de uren na de lunch, tussen 1 en 4, hebben veel mensen een dip. Pauzes zijn belangrijk om jezelf dan weer op te laden. Lees even iets anders, maak een praatje met een collega, doe een powernap of kies voor wat oefeningen: onopvallende oefeningen aan je bureau waarbij je bepaalde spieren aanspant en weer ontspant. Of loop rond of ren de trap een paar keer op en af. Als je er de mogelijkheid toe hebt kun je ook bijvoorbeeld wat push-ups doen of gaan planken.

2. Neem een lachpauze

Wordt het je allemaal even te veel, neem dan de tijd om een grappige video op Youtube te bekijken. Een goede lach verhoogt eerst je hartslag en bloeddruk, om vervolgens met een ontspannen gevoel weer verder te kunnen werken. Je batterij is weer opgeladen en je kunt serieus aan het werk.

3. Maak een actielijst voor de volgende dag

Weet je dat jouw meest productieve uren ‘s ochtends zijn? Maak dan aan het einde van de werkdag ervoor een actielijst en leg dingen klaar, zodat je ‘s ochtends direct efficiënt aan de slag kunt gaan. Zo verspil je geen tijd aan het bedenken waar je ook alweer mee bezig was en hoe je je tijd gaat indelen die dag. Dan heb je een productieve ochtend en kun je in de middag eventueel meer korte pauzes nemen.

4. Bel je moeder

Het klinkt raar, maar uit onderzoek is gebleken dat voor de meeste mensen de stem van hun moeder een kalmerend effect heeft. Zelfs als je volwassen bent. Uit het onderzoek dat werd gepubliceerd in het blad Proceedings of the Royal Society B, blijkt dat bij deelnemers die na het afronden van een stressvolle taak met hun moeder belden, een verlaagd gehalte cortisol in hun speeksel aangetroffen werd. Cortisol is het stresshormoon. De concentratie van het hormoon oxytocine (het liefdes/gelukshormoon) was daarentegen juist verhoogd.

5. Verwerk je mails efficiënt

Houdt een BEE-aanpak aan voor je e-mails: “Behandel E-mails Eenmalig”. Op basis van de afzender en het onderwerp kun je een groot deel van je mails direct deleten. De belangrijke berichten blijven dan over. Probeer die meteen te beantwoorden, om te vermijden dat je inbox volloopt en dat je daar steeds mee achterloopt. Want in je achterhoofd hebben dat je mails nog moet beantwoorden levert ook stress op.

6. E-mail niet in je vrije tijd

Een onderzoek van de Universiteit van Californie – Irvine heeft aangetoond dat je e-mails checken buiten werkuren om stress kan veroorzaken en je concentratie kan verminderen. Probeer er dus voor te zorgen dat je je niet met je werk bezighoudt in je vrije tijd. Als iemand  je echt wil bereiken dan kan die persoon je eventueel op je privénummer bellen. Maar liever niet natuurlijk.

7. Roddel over je vervelende collega

Haalt een collega het bloed onder je nagels vandaan, praat er dan over met een andere collega, met een vriend of familie. Volgens een onderzoek uit het Journal of Personality and Social Psychology helpt dit om je hartslag en stressniveau te verlagen. Wees overigens altijd voorzichtig met roddelen. Vertel geen onnodige, kwetsende details en denk goed na met wie je je roddels deelt. Kan het via deze persoon niet bij de verkeerde terechtkomen?

8. Neem een stukje chocola

Chocola kan je helpen om te ontspannen. Je leest het ook in het artikel “Goed nieuws: verban chocola nooit uit je dieet!”. Dopamine, endorfine, flavonoïde… Ze zorgen voor een geluksgevoel, onderdrukken pijn en werken als antidepressivum. Kies wel voor pure chocola met minimaal 70% cacao, zonder vulling en met mate (niet meer dan 200 gram per week!). En geniet ervan!

 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X