Gezondheid

Gezonder leven: zo eenvoudig en leuk kan het zijn!

gezonder leven, gewoontes, dagelijkse routine, lopen, wandelvergadering
Geschreven door Redactie

Gezonder leven: moeilijk? Ja, maar dat hangt af van je aanpak en je ambitieniveau. Een goede aanpak om je leven met kleine beetjes te veranderen en gezonder te maken, is door je vaste gewoontes te veranderen. Iedereen heeft vaste gewoontes, die vormen je dagelijkse routine en dus het grootste deel van je leven.

Gewoontes zijn helaas niet altijd gezonde gewoontes. Teveel eten, obsessief piekeren (om niks) en te lang op social media rondhangen. Eigenlijk zou je je slechte gewoontes moeten vervangen door gezonde gewoontes. Als die gezonde gewoontes routine worden of bijna als een verslaving gaan werken, kun je er veel voordeel uit halen. En wordt gezonder leven leuk!

Gezonder leven: zo kan het wel lukken!

Waarom lukt het veel mensen niet om vast te houden aan iets uitdagends als gewicht verliezen of een betere conditie opbouwen? Omdat ze het meteen groots willen aanpakken. Ze duiken er helemaal in en veranderen meteen alles. Een speciaal dieet en een heel work-out programma. Dat klinkt geweldig, maar het probleem is dat je dat niet volhoudt. En dan is het resultaat dat er uiteindelijk niks verandert.

Gezonder leven kun je beter klein aanpakken, en leuk maken. Het werkt het beter om een paar kleine veranderingen in je dagelijkse leven in te bouwen. Van kleine slechte gewoontes goede gewoontes maken. Natuurlijk gaat het fitter en gezonder voelen of gewicht verliezen dan ook minder snel, maar de kans is veel groter dat je het volhoudt. En als je die gewoontes leuk maakt voor jezelf heb je nog meer kans dat je ze elke dag blijft doen. Langzamerhand gezonde gewoontes inbouwen zorgt ervoor dat je hele levensstijl gezonder wordt.

Hier zijn 9 gezonde gewoontes die je stap voor stap in je leven kunt inbouwen voor een algeheel beter gevoel, zowel lichamelijk als geestelijk. Hiermee wordt gezonder leven bereikbaar en leuk!

1. Klets met een goede vriendin

Door samen te praten en lachen bouw je natuurlijk een goede vriendschapsband op, maar die gezellige gewoonte is ook nog eens goed voor je gezondheid. Positieve vrienden geven je energie en verlagen je stressniveau. Oprah sprak zelfs over de ‘talking cure’. In haar boek The Healing Connection van Jean Baker Miller slaat de ‘talking cure’ op het feit dat minimaal één goede vriendin goed is voor je psychologisch functioneren. Heb je geen goede vriendinnen om je heen, dan is de kans groter dat je last krijgt van één van de volgende kwalen: eet- en slaapstoornissen, angsten, depressies en snellere lichamelijke veroudering. Een goed excuus om regelmatig even bij te kletsen dus.

2. Drink water voor het eten

Een paar weken geleden is het echt bewezen: water drinken voor een maaltijd zorgt er voor dat je afvalt. Het gaat dan om een halve liter water een half uur voor je gaat eten. Of het te maken heeft met het feit dat water de maag vult, zodat je sneller ‘vol’ zit als je daarna eet of omdat water weinig energie (calorieën) bevat, is voor de onderzoekers nog niet duidelijk. Maar helpen doet het in ieder geval. Een simpele gewoonte, die gemakkelijk vol te houden is. Vooral als je al gewend bent veel water te drinken.

3. Houd wandelvergaderingen

Als het mogelijk is bij jou op het werk, vergader dan al wandelend. Dat gaat natuurlijk niet met veel mensen tegelijk. Maar wil je met één of twee collega’s overleggen of brainstormen, dan kan dat prima tijdens een wandeling.

4. Snacken is ok

Begint jouw maag ook altijd al te rommelen voordat het lunchtijd is of voordat je het avondeten bereid hebt? Geen probleem. Meerdere kleine porties op een dag eten is juist gezonder dan drie grote maaltijden. Zorg dan natuurlijk wel dat je snacks tussen de maaltijden door gezond zijn. Zoek iets wat jij lekker vindt en dat niet te vet is of teveel suiker bevat. Volkorenbrood met gezond beleg, wat yoghurt met muesli, fruit, een salade of een handje noten bijvoorbeeld.

5. Doe een cursus

Ben je nieuwsgierig aangelegd en wil je graag nieuwe dingen leren? Dan is dat een fantastische obsessie. Of het nou om een cursus Spaans gaat, om een cursus webdesign of een schildercursus, je traint er je hersenen mee. Hoe meer je leert hoe nieuwsgieriger je wordt. En dat is weer goed voor je geestelijke gezondheid. Je houdt je hersenen fit en geeft ze minder kans om te piekeren over vervelende zaken.

6. Eet één gezonde maaltijd per dag

Vind je het moeilijk om gezond te eten, begin dan met één gezonde maaltijd per dag. Kies zelf of dat je ontbijt, lunch of diner is. Bereid het voor, zodat je niet toch op het laatste moment, met een hongerig gevoel, een ongezonde snack pakt. Koop bijvoorbeeld fruit, groente, noten, volkorenbrood en -pasta van tevoren in, zodat je alles in huis hebt voor een paar dagen of de hele week. Op de dag zelf kun je combinaties maken van de ingrediënten, net waar jij die dag zin in hebt. Zorg er voor dat je uitvindt wat je lekker vindt én gezond is. Dan blijft gezonder leven leuk!

7. Loop en fiets als alternatief

Denk niet meteen aan de sportschool of aan een sportclub als je aan bewegen denkt. Maar zoek naar manieren om een dagelijkse gewoonte te vervangen door te lopen of fietsen: gezonder leven begint al met fietsen naar je werk, traplopen in plaats van de lift nemen, fietsend je kind naar school brengen of lopend boodschappen doen (de boodschappentassen sjouwen is meteen een goede krachttraining). Zoek iets wat bij jouw situatie en persoonlijkheid past. Is het een gewoonte, dan gaat het vanzelf. Op die manier beweeg je zonder daar veel extra tijd en geld aan kwijt te zijn (misschien bespaar je hiermee juist wel benzinekosten). Wanneer je er structureel voor kiest deze gezonde gewoontes aan te nemen, voel je je al snel veel lekkerder in je vel zitten. Al is het alleen al door de frisse buitenlucht die je opsnuift. En je pakt zo meteen die gewenste beweegnorm van een half uur per dag mee.

8. Verwen jezelf

Gezonder leven door jezelf te verwennen! Dit klinkt niet als een manier om aan je gezondheid te werken, maar is het wel. Verzorg en neem de tijd voor jezelf in drukke dagen, uit respect voor jezelf. Geniet van een warm bad, lees een goed boek of tijdschrift, laat je masseren, ga eens zitten voor goede muziek, neem even plaats in de zon of trakteer jezelf op een smoothie met je favoriete fruit erin verwerkt. Of combineer een paar van deze ideeën, voor een optimaal effect. Je voelt je weer energiek en opgeladen en kunt weer verder met je gewone bezigheden. Doe dit niet eenmaal per jaar, maar zo vaak mogelijk. Hoe vaker je het doet, hoe meer je kunt profiteren van de energie die het je geeft.

9. Kies een fysieke uitdaging

Gezonder leven betekent echt niet dat je vijf keer per week naar de sportschool moet. Kies eenmaal per week een leuke uitdaging. Een lange wandeling of fietstocht, waarvoor je misschien eerder als vanzelfsprekend de auto of trein pakte. Wandel door de duinen naar die leuke strandtent, fiets naar die vriendin in het dorp verderop of naar dat leuke restaurant aan de andere kant van de stad. Dat is veel leuker dan lopen op een loopband of fietsen in de sportschool. Kies zelf een uitdagend, persoonlijk doel. Later kun je vertellen dat je die afstand op eigen kracht hebt afgelegd. De week daarop ben je vast gemotiveerd om een nog iets verder gelegen doel te kiezen. En misschien ben je een inspiratie voor anderen en wil een vriendin met je meefietsen? Dan kun je het meteen combineren met punt 1 en sla je twee vliegen in één klap.

Met deze alledaagse gewoontes merk je niet eens dat je gezonder aan het worden bent, het gaat min of meer vanzelf. Dat klinkt ideaal toch? Trouwens, alleen al door single te zijn leef je gezonder! Wist je dat? Hier leggen we uit waarom!

gezonder leven, gezonder leven, gezonder leven, gezonder leven, gezonder leven, gezonder leven, gezonder leven, gezonder leven, gezonder leven, 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X