Beauty Gezondheid

Let op, je lijkt ouder door deze gewoontes

alcohol, binge-watching , dating app, datingapp, gezond, huid, je lijkt ouder , kringen, multitasken , ongezond , sigaretten, ouder, Plekk , rimpels, roken, suiker , televisie, uitdrogen, veroudering , vet, wallen, maakt je ouder
Geschreven door Redactie

Je lijkt ouder dan je in werkelijkheid bent? Pas dan op met gewoontes die je ouder maken. Deze dertien dingen kun je beter niet doen als je jong en gezond wilt blijven en er ook zo uit wilt blijven zien.

1. Televisie kijken

Heerlijk, uren achter elkaar naar je favoriete serie kijken! Maar verstandig is het niet. Volgens een onderzoek van The British Journal of Sports Medicine leef je 22 minuten korter als je één uur televisie kijkt, na je 25e levensjaar. Tel dan die uren binge-watching maar eens bij elkaar op!

Ok, dat hebben wij even voor je gedaan: door 6 uur per week televisie te kijken leef je zo’n 240 dagen korter (8 maanden). Maar kijk je iets meer, zeg 6 uur per dag (in plaats van per week) dan leef je zo’n 4,8 jaar korter…

Het is niet voor niets dat veel televisie kijken wordt vergeleken met andere belangrijke risicofactoren, zoals weinig lichamelijke beweging en obesitas.

2. Te weinig slapen

‘Sleep is overrated!’ is een stoer zinnetje, maar gewoon niet waar. Slaap is wél belangrijk! Korte nachten zorgen voor wallen onder je ogen en zelfs een korter leven. Ook heb je meer kans om ziek te worden of te blijven, omdat je immuunsysteem minder goed werkt bij slaapgebrek.

Ga uit van minimaal 7 uur slaap per nacht. Een keer wat minder slapen kan geen kwaad, maar zorg dat het geen gewoonte wordt. Voel je je moe overdag, gaap je vaak en heb je weinig energie, dan is dat een duidelijk teken van je lichaam. Zorg dan voor meer nachtrust.

3. Multitasken

Je actielijst is langer dan je aankunt en daardoor raak je in de stress. Je probeert dingen tegelijkertijd te doen, waardoor je stressniveau nog meer omhoog schiet. En daardoor verouder je sneller.

Probeer steeds maar één ding tegelijkertijd te doen, daar geconcentreerd mee bezig te zijn en probeer dat af te maken voordat je aan iets anders begint.

4. Slapen met je gezicht naar beneden

Slaap jij op je buik of op je zij met je gezicht op je kussen? Dat kan zorgen voor rimpels. Het is beter om op je rug te slapen. Wel even wennen als je dat normaal nooit doet natuurlijk, maar het is de moeite waard. Je kunt ook investeren in een satijnen kussensloop, want dat houdt je huid zacht.

5. Teveel suiker consumeren

We weten het natuurlijk al lang, suiker maakt dik. Maar suiker zorgt er ook voor dat je huid veroudert. Suikermoleculen binden zich namelijk aan eiwitvezels, waardoor je gezicht minder stralend lijkt en er donkere kringen onder je ogen ontstaan. Ook kun je er rimpels door krijgen.

6. Te weinig goede vetten eten

Ban niet alle vet uit je leven, want in bijvoorbeeld vis, avocado’s en noten zitten namelijk goede vetten die je huid jong en soepel houden. Genoeg redenen dus om de hoeveelheid zoetigheid te minderen.

7. Onderuit gezakt zitten

Zit je veel aan een bureau, voor je werk of je studie, zorg dan voor een goede houding. Zak je steeds in elkaar, dan kun je een lelijke houding krijgen. En dat is niet alleen geen mooi gezicht, maar kan ook negatieve effecten hebben op je ademhaling en spijsvertering en rug- en hoofdpijn veroorzaken.

Zorg dus altijd voor een goede houding als je zit, maar ook als je loopt en staat. Loop alsof je trots bent (zonder je kin in de lucht te steken), het maakt je aantrekkelijk.

8. De huid rond je ogen niet insmeren

Vooral de huid rond je ogen is dun, waardoor je daar sneller ziet dat je ouder wordt. Gebruik daarom een goede oogcrème om rimpels en donkere kringen tegen te gaan.

9. Geen zonnebrandcrème gebruiken

Het belangrijkste aspect dat je huid veroudert? De zon! Het ultraviolette licht is de boosdoener. Smeer je daarom regelmatig in wanneer je naar buiten gaat en niet alleen als je wilt gaan zonnen. Zelfs als het bewolkt is, heb je bescherming tegen het UV-A en -B licht nodig.

10. Teveel make-up gebruiken

Breng niet teveel lagen make-up op je gezicht aan en vermijd zoveel mogelijk producten op oliebasis. Hierdoor verstoppen je poriën, waardoor er puistjes kunnen ontstaan. Ook make-up met geurtjes kun je beter vermijden, want hiervan krijg je een droge huid, waardoor rimpels sneller tevoorschijn komen.

En wat dacht je van het schrobben elke avond om al die make-up er weer af te krijgen? Dat is ook niet bevorderlijk voor een gezonde en stralende huid.

11. Verwarming te hoog zetten

Nu is daar natuurlijk geen sprake van met dit zomerse weer. Maar in de winter stookt de een harder dan de ander. Een warm huis is natuurlijk lekker knus, maar de warmte van een radiator of open haard zuigt alle vochtigheid uit de lucht, waardoor je huid uitdroogt. En daardoor ga je er ouder uitzien.

12. Roken

Dat roken slecht voor je gezondheid is weet iedereen. Maar je gaat er ook duidelijk ouder van uitzien. Je krijgt er namelijk wallen van, hangende wangen en rimpels rond je mond. Samen met vroegtijdige huidveroudering doordat de huid minder elastisch wordt, dunner en minder goed doorbloed, zit er maar één ding op: stoppen…

13. Alcohol drinken

Nog zo’n slechte gewoonte. Niet als je af en toe een glaasje drinkt, maar wel als je elke dag drinkt of veel glazen op één dag: rimpels, opgezwollen ogen en extra kilo’s: alcohol is niet alleen slecht voor je lichaam, maar doet je ook makkelijk vijf jaar ouder lijken. 

Maar maak je ook weer niet teveel zorgen als je je weleens schuldig maakt aan één of meer van deze punten. Want je zorgen maken maakt je… je raadt het al, ouder 😉

 je lijkt ouder je lijkt ouder je lijkt ouder je lijkt ouder je lijkt ouder

In het artikel “Zo word je frisser wakker en kun je de dag beter aan” vind je zeven manieren om je dag goed te beginnen.

 

Over de auteur

Redactie

Schrijf een reactie

X